Tappat intresset
21.02.2018
Hej! Jag tror att min kille har tappat intresset för mig. Han ringer aldrig mig, skickar aldrig något, dissar då jag skickar/frågar något, vill inte vara med mig osv...
Kan de vara så eller är det något annat?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2018
Hej!
Tyvärr, vännen, så är nog just de där tecknen är de allra vanligaste när man inte längre vill vara tillsammans med någon, men ännu inte kommit så långt att man faktiskt gör slut. Då undviker man instinktivt den som man inte längre gillar, tar inte initiativ, svarar inte om man inte måste osv. Ja, jag vet att det gör ont att höra det här, men skulle det finnas en grundkurs i kärleksförhållanden, så skulle det här vara en del av checklistan i kapitlet "Kommer han att göra slut?"
Visst kan det finnas en chans för er ändå, för liknande tecken visar man ju också åt någon som man är sur eller ledsen på eller har "lejdon" av av någon anledning. Är han arg, så kanske det finns något ni kan reda upp tillsammans? Han verkar dock i så fall inte visa några tecken på att själv vilja upp det med dig, så vill du checka om den här chansen finns att det ska bli bra igen, så måste du troligen själv fråga honom om det är något han är sur på. Och då måste du i så fall också vara beredd på att han kanske verkligen har skäl till att vara sur - i hans ögon åtminstone - och kanske be om ursäkt eller ändra på ditt beteende i fortsättningen. I bästa fall är det bara något fånigt missförstånd från hans sida, och att han ändå inte vill ta upp det med dig kan ju också bara bero på att han är långsint till personligheten.
Dessutom finns det också en liten chans att han har andra problem eller tufft i sitt liv på något vis, något som inte alls har att göra med dig, men som gör att han inte orkar träffa dig. Har man stora problem med något, så kan även den man gillar kännas som en börda eller som någon som kräver en massa av en som man inte orkar ge just då. Det kanske inte finns något du kan hjälpa honom med ändå, men ifall det hela är övergående så kanske du orkar vänta. Är det något allvarligt, tex att han är deprimerad eller börjat använda droger eller att hans föräldrar skiljer sig, så kan det hända att det inte hjälper att vänta.
Oavsett, så gissar jag att du behöver göra något nu om du inte vill förlora honom. Om du bara låter honom hållas, slutar höra av dig, blir ledsen osv, så kommer han antagligen att glida allt längre ifrån dig och sedan göra slut. Visst kan det hända att om du frågar vad som är på tok, så säger han just det du befarar, att han inte gillar dig längre och vill göra slut. Men ska ni ha någon chans att rädda er relation, så kan du inte bara tiga och vänta heller. Då måste du fråga rakt ut vad han känner och vill.
Det är ledsamt när det är så här i en relation, och klart vi ska hoppas på att det bara är tillfälligt och att det går att fixa. Men när relationer tar slut, så brukar det ske på ett ledsamt vis. De där gångerna man hör att ett par gjort slut men är nog så goda vänner efteråt är egentligen rätt sällsynt. Ofta tar en kärleksrelation slut för att den är dålig på något vis (för den ena eller för båda) och då blir oftast slutet också automatiskt dåligt. "Everything ends badly, otherwise it wouldn´t end" sa de i någon film någon gång...
Jag håller tummarna att ditt hjärta inte ska få alltför mycket blåmärken och skrapsår av det här. Det kanske känns som att hjärtat ska brista, men jag lovar att det nog håller, det bara värker och är ömt ett tag.
Kram, Liselott