Tips?
17.02.2024
Hej, jag har precis slutat prata med en kille. Vi var i ett talking stage och han avslutade det bara. Han var snäll i början men det började gå nerför ganska snabbt. Han var på g med en tjej förut och hon gjorde samma sak typ mot honom och han är tydligen inte över henne ännu. Han skrev dock att han är osäker och att det känns inte rätt för honom att gå längre med mig. Jag förstår dock mig inte på honom för vi har ju bara snappat vi har inte hängt IRL. Hur kan man veta att man inte passar bara utifrån snap? Jag frågade också honom om han har hittat någon annan. Han säger att han inte har det men jag vet inte vad jag ska tro. Man vet ju inte vad som faktiskt är sanningen och det ger mig så mycket stress.
Problemet är att han ser påriktigt så himla bra ut. Han är så snygg och det är inte bara jag som tycker det. Hur ska jag komma över honom när han ser så pass bra ut? Han är så out of my leauge. Vad ska jag göraaaaaa, jag är inte heller redo att ta bort honom på snap. Jag vill typ att han ska se hur jag är som person för han hann ju inte ens lära känna mig innan han avslutade hela grejjen. Jag hatar så mycket att vara kär och jag är kär i någon helatiden. Jag hoppas bara att han skulle ångra sig och vilja försöka igen men jag vet att det aldrig kommer hända, isåfall skulle det vara ett mirakel. Tänk så är han faktiskt the one? Vad ska man göra för att komma över någon som är så mycket bättre än en själv? desperat
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.02.2024
Hej!
Vad tråkigt att något som började så bra gick nedför så snabbt. Det är tyvärr allt för vanligt att man i början av ett talking stage får starka känslor och höga förväntningar. Det är i sig inte ett problem men det gör ofta att det tar extra ont när förhållandet kanske inte blev helt som man tänkt sig. Det är tyvärr ibland så när man dejtar. Man påbörjar något med förhoppningar om att det kan leda till något mer seriöst men ibland märker man efter ett tag att man kanske inte klickar så bra och kemin finns inte där. Det är helt vanligt och det är också helt okej. Dock blir det ju extra tungt ifall den ena får känslor och inte den andra. Men det viktigaste är ändå att man är ärlig med sig själv och personen man dejtar. Om man känner att en situationship inte kommer leda till något seriöst är det bättre att man avslutar med personen man har på gång med. Då ger man personen en chans att gå vidare och eventuellt hitta en ny partner som hen matchar bättre med.
Jag håller absolut med dig om att man oftast behöver träffas för att verkligen veta om man klickar eller inte men det verkar tyvärr som att den här killen av någon orsak inte är redo för det. Jag vet att det känns jobbigt men jag tror att det är något du behöver acceptera. Det är inte rätt att du ska behöva jaga efter någon heller utan du förtjänar att vara med någon som vill möta dig halvvägs och är lika taggad på att ses som du är. Utgående ifrån det du berättar misstänker jag lite att orsaken till att han inte vill ses inte har något med dig att göra. Det låter lite som att han fortfarande försöker läka såren från den tidigare tjejen och det kan ta tid. Det kan hända att han inte är redo för att ge sin tid till någon annan ännu och att han i nuläget mest vill fokusera på att lappa ihop sig själv och gå vidare.
Det är också något man lär sig med tiden ju äldre man blir och ju mer man dejtar. Människor är komplicerade och alla har någon form av bagage med sig. Vi är alla olika och kommer från olika bakgrund och har olika erfarenheter som formar oss till dom vi är. Även om två människor kan vara helt perfekta för varandra kan det hända att tillfället är fel och att någondera går igenom något tung som gör en seriös, hälsosam relation omöjlig. Sånt händer och även om det känns jättedumt och ledsamt så måste man acceptera att det går så ibland.
Jag tror också att det är dags för dig att börja fundera lite på vad du tänker om dig själv och hur du ser på dig själv. Oavsett hur den här killen ser ut är han inte out of your league. Men om man lever i tron om att människor är mycket bättre och snyggare än en själv är det inte konstigt att man faller pladask när dom ger en uppmärksamhet. Det är inte heller konstigt att man har svårt att komma över dom när den uppmärksamheten börjar försvinna.
Det är tyvärr allt för vanligt att människor som är tillsammans med personer som dom anser att är för bra för dom accepterar att bli behandlade nästan hur som helst av personen dom är kära i. Det kan snabbt bli väldigt ohälsosamt och jag vill inte se dig hamna i en sådan situation. Jag hoppas att du inte accepterar att den här killen behandlar dig som att du inte är viktig. För det är du, och jag kan lova dig att du vill ha en partner som också tycker det och som prioriterar dig högt. Den rätta personen för dig är inte någon som du känner att är “out of your league” eller bättre än dig.
Den rätta personen kommer få dig att känna dig vacker, trygg, uppskattad och framför allt: Bra precis så som du är. Det är okej att se upp till sin partner och beundra dom men jag vill starkt avråda dig från att dejta en person som du känner att är för bra för dig och som du tycker står över dig på något vis. Då ger du bort allt för mycket makt till personen och förminskar dig själv otroligt mycket. Det är inte hälsosamt. I ett tryggt och hälsosamt förhållande ska båda känna sig jämlika.
Det finns inget recept på att komma över en person man är kär i men det finns saker man kan göra för att främja sin egen fysiska, psykiska och sociala hälsa vilket i sin tur kan leda till att man fokuserar mer på sig själv och mindre på den andra personen.
Försök att hålla dig själv upptagen med meningsfulla sysselsättningar. Påbörja en ny hobby och satsa på sådant du tycker att är kul och spännande. Umgås med dina vänner och familj och prata gärna med dom om vad du går igenom. Du kan komma överens med en vän om att ni alltid rings när du börjar tänka på den här killen så att du kan prata ut om vad du känner. Satsa på dig själv och ge dig själv belöningar när du har gjort något bra. Det kan även vara små vinster som du uppmärksammar. Våga se dig själv i spegeln varje dag och säg 3 saker som du gillar med dig själv. Jag vet att det här kan verka töntigt men det kommer med tiden leda till att du får bättre självkänsla och självförtroende och det är jättebra. När tankarna börjar snurra kan du försöka få ut dom genom att t.ex. motionera eller gå på en promenad. Kom även ihåg att lägga undan telefonen ibland.
Kom ihåg att du är värdefull och du förtjänar att bli behandlad därefter. En bra pojkvän kommer att få dig att känna dig sedd, hörd, respekterad, viktig och älskad. Han kommer ta hänsyn till dig och dina behov och han kommer att vilja vara med dig lika mycket som du vill vara med honom. I en hälsosam relation ska man kunna vara sig själv, man ska känna sig trygg och man ska kunna lita på varandra och det ska kännas jämlikt. Ett sådant förhållande är värt att vänta på.
Kram,
Rosanna