Tjej
24.06.2016
Jag har en tjej som håller på. Jag brukar kolla på henne sådär ibland på dagarna ( lite småkär). Problemet är att hon stör sej. När jag kollar på henne ger hon konstiga blickar och säger något som tex sluta kolla eller stalker. hon är snäll när hon e själv med mej o mina vänner. Men när hon e med sina vänner så e hon dum mot mej o typ mobbar o säger saker. jag tror hon vet att ja e kär i henne men jag vågar inte säga. Jonn

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.06.2016
Hej Jonn!
Äschdå, det låter inte riktigt bra att hon dissar dig och hackar på dig inför sina vänner, det är definitivt inte schysst. Oavsett vad en annan människa kanske känner för en, så är det inte okej att inför andra nedvärdera eller dissa någon på det där viset. Man borde visa mer respekt för folk än så, oavsett situationen, men speciellt i tonåren blir saker och ting ofta "fulare" än vad man kanske hade tänkt, mer överdrivet och inte så förfinat. Förhoppningsvis inser hon det i något skede, att hon inte beter sig schysst, mognar och skärper sig - även om det också finns vuxna som fortsättningsvis inte fattat att det är elakt att bete sig så där, eller väljer att göra det ändå. Det är dessutom fult gjort, och lite falskt, att hon nog kan vara snäll mot dig när inte kompisarna ser det.
Men kanske det finns förklaringar. Se, för många brukar kompisarna spela ofantligt stor roll. För vissa är det livsviktigt att få höra till gänget och ha gängets godkännande och stöd i allt de gör, så de är livrädda att göra något som vänder gänget emot dem. Det här syns i allt från att inte våga stå emot grupptryck till att vara "påhejare" vid mobbning. Kanske är det så att någon eller några i hennes gäng inte anser att du skulle "duga" som pojkvän åt henne och har sagt det åt henne? Varför du inte skulle duga kan ha miljoner orsaker, varav hälften inte ens behöver ha med dig att göra.
Visst kan det vara något specifikt hos dig som någon av dem stör sig på (och så följer resten av gruppen det utan att våga säga emot) eller kanske så att personkemin inte funkar mellan dig och någon av dem? Men det kan lika gärna vara att det finns någon i hennes grupp som inte vill att de andra tjejerna ska bli ihop med någon, för då är hon rädd att bli lämnad ensam. Just det här är förvånansvärt vanligt, att vissa i ett tjejgäng gör allt för att gänget ska hålla ihop - och ser alltså potentiella pojkvänner som ett hot mot det. Alternativt är det någon i gruppen som inte intresserar sig för kärlek alls ännu eller som blivit bränd, och därför är väldigt negativ till allt som har med kärlek att göra - eller som eventuellt kan ha det. Och så påverkar hon hela gruppens inställning till potentiella hot mot gruppens sammanhållning. Eller så är någon i gruppen avundsjuk på att någon kille verkar gilla den här tjejen du gillar lite, men inte dem. "Varför kan ingen bli kär i mig" kan göra att någon medvetet försöker sabotera och förstöra för andra. Och så drar hon gänget med sig.
Ytterligare ett alternativ är att hon på något vis fått en roll i gruppen att vara den som inte ska ha någon pojkvän just nu. De kanske anser att hon borde vara kär i någon annan, kanske till och med en specifik typ (sportig, bad guy, religiös osv) eller människa, eller att hon borde akta sig eftersom hon tidigare blivit bränd av kärlek eller något. Det kan vara svårt att gå emot outtalade roller som man fått i ett gäng och det kan vara svårt att få gänget att ändra åsikt om en själv, även när man kanske skulle vilja det. Jo, det här kan låta märkligt för en kille, och det är inte så lätt alla gånger ens som tjej att förstå sig på gruppdynamiken i olika tjejgäng, men oftast finns det någon logik bakom, någon förklaring.
Och visst finns risken att det är helt och hållet hon själv som fått för sig att hon ska bete sig så här fult mot dig inför kompisarna. Kanske för att hon tror att hon ska vinna något på det av dem, tex någon märklig form av avundsjuka eller respekt för att hon har en beundrare. Men oavsett är det inte schysst gjort mot dig.
Något av det här (och säkert andra tänkbara orsaker jag inte kommer på direkt nu) kan vara förklaringen till att hon försöker få dig att inte visa ditt intresse för henne när hennes kompisar är i närheten. För personligen tror jag nog att ifall hon verkligen störde sig på dig, avskydde dig eller överlag bara inte var ett dugg romantiskt intresserad av dig, så skulle hon nog vara avvisande mot dig även när hennes kompisar inte är med. Men eftersom hon är schysst mot dig när hon är ensam med dig och dina vänner, så tror jag inte att hon är helt negativ till dig. Om hon däremot skulle vara upp-över-öronen-kär i dig tror jag dock nog att hon skulle visa det på något vis när hon är ensam med dig eller när ni är med dina vänner. Då kanske hon bara inte skulle våga visa sitt intresse när kompisarna är med? Men nu verkar hon, i mina ögon i alla fall, ganska neutral mot dig och att hennes negativa inställning till dig är bara för syns skull när hennes gäng är med.
Jag skulle gissa att hon i alla fall inte egentligen stör sig på dig, men att det blir besvärligt när hon är tillsammans med sina vänner. Det här gör att jag också gissar att även om hon var kär i dig, så går kompisarna före dig. Hon skulle troligen inte våga gå emot dem, varken genom att be dem sluta prata skit om dig eller själv sluta, och defintivt inte bli ihop med dig även om hon skulle vilja. Inte så som läget är just nu i alla fall. Kanske hon egentligen inte vill hålla på så här, antingen för att hon "tvingats" till det eller för att spelet vuxit henne ur händerna, och kanske hon en vacker dag får råg i ryggen att gå emot kompisarna. Det är dock tyvärr inget man kan räkna med att ska hända. Att hon dessutom skulle bli kär i dig och ni bli lyckligt ihop har ännu sämre odds. Och framförallt: är hon värd dig om hon behandlar dig på det här sättet? Är det värt det att fortsätta försöka "få" henne?
Allt det här är såklart bara mina gissningar utågende från en lång erfarenhet och en hel del psykologikurser av hur tjejer brukar funka. Jag kan vara helt ute och cyklar, och beslutet är såklart ditt. Jag tycker hursomhelst att du - och vemsomhelst - är värd en bättre behandling än så här!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott