Tolka denna killen.
26.08.2014
Hej! Vill ha lite hjälp med en sak angångende en kille som jag inte förstår mig på. Han är alltid snäll mot mig på ett annat sätt än vad han är mot andra, jag får vibbar av han att känslorna är besvarade men så skriver han något som får mig tro annat.
Han är en djup
person berättar inte allt så jag kan inte få ut något från honom. Jag är förvirrad. Hur ska jag tolka han? Min andra fråga är hur ska jag sakta få bort känslor som jag känner för honom, det som gör det mer komplicerat är att vi går på samma skola!
Tack på för hand! MF

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
29.08.2014
Hej MF!
Hmm... ja det kan vara jättesvårt att förstå sig på och tolka vissa människor. Speciellt om de är slutna, eller inte liksom har ett "språk" för vad de tänker och känner. Vissa är ju liksom inte så vana med att känna efter vad det är de känner och kunna sätta ord och förklaringar på det. Man kan lära sig med tiden och genom att faktiskt försöka öppna upp tillsammans med någon som talar det här "språket" flytande. Men man kan ju inte heller tvinga någon att börja tala om känslor och sådant. Så det blir kanske en balansgång mellan att uppmuntra och låta vara. Oavsett, så brukar det dock hjälpa att lära känna någon, för då kanske han blir mera trygg tillsammans med en. Ju bättre bekant, ju bättre kompis, desto lättare att prata. Så vill du fortsätta med honom kanske det skulle löna sig att satsa på vänskapsbiten och inte fokusera så hårt på kärleksbiten. Kärlek kan i sig vara skrämmande, ifall man inte riktigt förstår sig på sina egna känslor, ifall man inte har så mycket erfarenhet av kärlek och ifall man överlag känner sig osäker och okunnig. Ofta funkar kompis-vägen bättre om man vill komma någon nära. För vänskap kan nog utvecklas till kärlek senare om det vill sig.
Men vill du komma över honom, så har vi en del bra råd bland annat under Information -> Kärlek&sex -> Göra slut. De texterna är kanske mera skrivna som om man skulle ha varit ihop, men plocka guldkornen ur det och forma om så att de passar dig. Visst är det knepigare ifall man ser föremålet för sina känslor ofta och ständigt påminns, men allt hänger ändå på viljan. Vill man komma över någon, så kan man nog styra sina känslor och sitt beteende om man vill. Vi är inte slavar för våra känslor och mycket handlar om vilken inställning man väljer och hur mycket man "ger efter" för känslorna.
Slutligen kanske det handlar mest om att bestämma sig. Vill du göra ett ärligt försök med honom eller vill du glömma honom? Gör du ett ärligt försök, så kommer du i alla fall inte att ångra dig även om det inte blev till något. Vill du glömma, så gör det då helhjärtat. Så tror vi i alla fall :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna