tror att jag älskar henne
20.06.2016
Jag är en kille på 15 år och allt jag kan tänka på är den här tjejen låt oss kalla henne linn. när hon tittar på mig kitlar det i mitt hjärta och hennes,ögon jag drömmer mig bort i dem
Vi har kännt varandra i ungefär sen 7-8 års åldern men har inte träfats sen vi började ettan nu ska vi börja nian och mina känslor börjar hoppa fram.
Och jag vill fråga vad hon tycker om mig
Hur ska jag fråga det
Hjälp e.n

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.06.2016
Hej e.n!
Först: nu är jag lite förvirrad, du skriver att det kittlar i ditt hjärta när hon ser på dig, men också att ni inte träffats sedan ni började ettan. Det spelar ju liksom roll när jag ger råd hur du ska kunna närma dig henne, om ni redan har kontakt (tex i skolan) eller om du inte sett henne på åratal men börjat tänka på henne igen på senare tid... Nå, jag svarar som om du nog har en chans att träffa henne i verkliga livet, så får du skriva in rättelse som kommentar på det här ifall jag helt missförstått dig. Det är inte lätt det här med text, speciellt när vi inte har möjlighet att fråga upp när vi är osäkra på tolkningen :P ;)
Om du har en chans att se henne någonstans nu, så är det såklart det första du ska göra. Försök att befinna dig där hon är eller kan tänkas vara, oavsett om det är på simstranden, vid glasskiosken, på någon fest, ut och cykla på byn osv. Jo, det kan ju vara lite svårt att gissa sig fram till var hon kommer att hålla hus, men kanske du får vinkar via sociala medier, tex om hon klickat på fb att hon kommer att vara på ett visst evenemang, tex någon ungdomsdans?
När du ser henne, så gå helt enkelt bara fram och prata med henne som om ni redan skulle känna varandra rätt bra. Låtsas inte om det ifall ni inte talat med varandra på evigheter, bara låtsas som att det är fullt normalt att ni pratar! Ni kände ju varandra förr, varför skulle ni inte kunna snacka lite? För människor kan ju ändras - bara för att du inte varit pratsam med henne förr betyder det inte att du inte skulle ha nått en ny mognad, blivit mer social och hur lätt som helst skulle kunna tala med vilken tjej som helst. Fake it ´til you make it, bara låtsas att du inte är osäker, nervös osv, så ska du se att det ger ett nytt självförtroende. Och självförtroende är attraktivt!
Passa på att ge någon liten komplimang när ni talar med varandra, le en hel del, stå nära och försök ta ögonkontakt så ofta som möjligt. Det behöver förvånansvärt ofta inte vara svårare än så. Jo, man tror att det är stört omöjligt att få kontakt på "det" sättet, men om intresset är ens en gnutta besvarat, så kommer det att gå av sig själv. Om hon också vill vara nära dig, så kommer hon att söka dig med blicken och röra sig mera där där du är. Om hon vill prata med dig, så kommer hon att försöka, tex genom att ställa frågor om ditt och datt åt dig. Svara, men tala mer än bara ja, nej och annat kort. Ställ motfrågor och följdfrågor för att hålla konversationen igång. Har ni en gång åtminstone sagt hej irl, så är det lättare att börja chatta sedan.
Håll dessutom utkik efter hur hennes vänner beter sig - om DE kollar ovanligt mycket på dig, viskas mycket med henne, kanske fnittrar en del eller verkar upp i varv, så kan det vara tecken på att de vet om att hon har ett gott öga till dig.
Och när ni nu en gång lärt känna varandra, så kan du föreslå att ni ska hitta på något tillsammans. Inte att hon ska hitta på vad ni ska göra tillsammans, utan ge konkreta förslag: pröva någon konstig glassmak på lokala glasskiosken, se ifall ni kan stå på händerna i vattnet vid simstranden, cykla till ödestugan och kolla om det spökar... Just små utmaningar kan vara bra ursäkter att träffas, även när avståndet är längre. "Men om vi syns vid Åminne, så kan vi ta sten-sax-påse om vem av oss som ska..." och så hittar du på något kul men ofarligt (inget där hon riskerar skämma ut sig och gärna något hon har chans att klara bättre än dig). Att be om råd eller hjälp med något kan också funka på tjejer, tex smakråd att välja födelsedagspresent åt lillsyrran eller skjorta till kusinens bröllop? Försök att hitta ursäkter att umgås alltså, och var okej med att andra människor kommer med (tonårstjejer kan ha en förkärlek mot att röra sig i grupp) och ta fast med egna kompisar, så känns det mindre påtagligt.
Så småningom kan du försiktigt kolla vad hon tänker om dig, men du behöver absolut inte pang på fråga ut henne på date, fråga chans eller annat avgörande. Då kan hon bli haj och svara något helt annat än vad hon skulle göra ifall hon i lugn och ro får lära känna dig bättre. Så ge henne chansen att liksom vänja sig med dig, se vilken kul och snäll och charmig kille du är. Visa dina bästa sidor och försök håll en positiv ton (alltid sexigare med glatt folk än med gnälliga, sura, klagande människor - även om det bara skulle vara vädret man klagar på). Ge henne också orsak att se på dig som en potentiell pojkvän, tex ge vinkar om hur långa armar du har att linda om en frysande tjej, hur du nu helst skulle gosa i soffan med någon och se på Netflix, hur du tycker att (personlig egenskap som hon har) är den gulligaste sorten av alla flickvänner osv.
Slutligen: om du vill ta chansen med henne, så kan du inte samtidigt vara så orolig att hon ska misstänka att du gillar henne och dissa dig att du inte visar några som helst tecken på vad du känner. Kärlek handlar om att våga, så du måste ge henne vinkar för att ha en chans. Det positiva är att om man redan vet eller misstänker att någon har känslor för en, så är det betydligt lättare att själv börja gilla den människan än att bli kär i någon man inte har en aning om vad hen känner för en. Det är som om förälskelse skulle smitta lite som förkylning, så att det smittar lättare om man håller sig nära. Det lyckas förvånansvärt ofta, för det funkar så att föremålet för ens varma känslor då börjar fundera på hur det skulle vara att vara ihop med en, och inser att det skulle vara riktigt najs, och då tänds förhoppningsvis gnistan :)
Lycka till - och skriv gärna in och berätta sedan hur det gick och om våra råd var till någon hjälp :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott