Trubbel i förhållandet
20.09.2016
Hej! Har ett problem som pågått ganska länge nu. Men min pojkvä har ett dålit humör vissa dagar som idag tex så var han jättearg och sa massa fula saker tex jag har förstört allt och han vill slippa mig.Men när jag hotar då och göra slut blir han rädd och ändrar åsikt. Vissa dagar har vi värsta drömförhållandet och vissa dagar är det en mardröm och han är bara arg på mig om jag har sakt en sak fel är han sur på mig hela dagen men nästa dag är allt bra igen.. Och jag mår skit av det och jag vill inte göra slut för vi har varit ihop nästan 2år och nu på senaste tid har det blivit såhär. Jag börjar undra vad jag ska ta mig till med honom å jag älskar honom jättemycket men inte när det ska bli såhär och han kallar mig fula saker, Tips på vad börja göra? (Har testar prata om det med honom men funkar ej) Anonym fv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2016
Hej.
Jag tycker inte alls att det låter bra att din pojkvän är arg och talar fult till dig. Jag förstår att du skulle vilja ordna upp saker mellan er och inte bara "kasta bort" allting då ni har varit tillsammans så länge. Men det finns fakltiskt ingenting som berättigar att man talar fult till den man är tillsammans med eller kallar den personen för fula saker.
Du skriver att du har försökt tala med honom men att det inte hjälpte. Jag har inte så myket andra förslag än att jag tycker att du skall tala med honom pånytt. Du skriver att du älskar honom, och om han verkligen älskar dig så kommer han att lyssna och ändra på sitt beteende. Vad är alternativet liksom? Att du skulle stanna kvar och fortsätta att må dåligt och bli tilltalad på ett fult sätt? - skulle inte tro det!
Jag förstår att du vill ordna upp allting, men tyvärr är det ju bara han själv som kan påverka just detta. Och du kan inte gå omkring och tassa på tå då du är i hans närhet eftersom du är rädd att göra honom arg. Du är för värdefull för att någon skulle få tala fult till dig!
Föreställ dig att det var en av dina kompisar som stannade kvar i ett förhållande där de blev illa behandlade - vad skulle du säga åt den personen? Antagligen skulle du säga att det inte är ok att någon talar så till hen- och att hen borde tala med sin partner eller lämna förhållandet. Försök nu att säga det åt dig själv. I längden är det riktigt skadligt att vistas i närheten av någon som talar fult till en - speciellt om det är en person man tycker om. Eftersom man förr eller senare kommer att påverkas av det som personen säger och börja tro på hen - även om det som sägs inte alls är sant och berättar mer om hur dåligt personen mår själv.
Så börja med att tala med honom, och förklara att det inte är okej. att du blir arg och ledsen då han säger som han gör och behandlar dig dåligt - och att du inte tänker lyssna på mer. Då är det upp till honom att antingen ändra på sitt sätt eller leva med följderna. För om det är så att han inte ändrar på sitt sätt trots att du ber honom om det så är du tyvärr inte speciellt viktig för honom - och då klarar du dig bättre utan honom.
Om man blir illa behandlad spelar det ingen roll hur länge man har varit ihop - då är varje dag en dag för länge att stanna kvar.
Du är värdefull! Våga ställa krav på att bli rätt behandlad!
Kram
Tessi