Trubbel med en pojke
22.11.2023
Hej, jag funderar över en sak. Jag började skriva med en kille och vi var på g alltså nästan tsm. När jag sa de till min mamma sa hon att jag absolut inte borde va eller skriva me hnm. De struntade jag i och brydde mig inte. Under den tiden trodde jag att han var jätte snäll och perfekt. Men när folk i skolan fick reda på läget mellan oss så skrev en massa folk åt mig hur han behandlat andra tjejer, att han snusar, att han vart otrogen mot andra osv. Och nu har jag slutat skriva helt med hnm och vill inte ha något med hnm att göra. Vill ju som inte att han ska göra så mot mig. Jag har förklarat lite åt hnm vrf jag inte vill ha något med han att göra. Och nu i skolan tittar han riktigt fult på mig och han hatar mig och jag tror han har sagt en hemlighet som jag har berättat åt hnm när jag litade på hnm åt ALLA. Jag har fortfarande känslor för hnm men jag borde inte ha de. Jag har funderat på att blockera hnm men de känns fel och jag är rädd han ska göra något mot mig. Jag borde ha lyssnat på min mamma.
VAD SKA JAG GÖRA? Tjej i trubbel
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.11.2023
Hej!
Det låter som att du befinner dig i en väldigt jobbig situation och jag förstår att du känner dig både orolig, förvirrad och sårbar. Det var ju verkligen synd att du fick känslor för någon som du sedan måste bryta kontakten med. Jag förstår verkligen att det känns både ledsamt, tungt och jobbigt.
Först och främst vill jag vara tydlig med att du inte gjorde något fel när du hade på g med den här killen. Du tog helt enkelt en chans på en kille som du gillade. Det är absolut inget fel med det och inte något som du ska ångra nu i efterhand trots att det gick som det gick. Även om det inte ledde till ett lyckat förhållande är det ändå en erfarenhet, alltså något som du har varit med om och lärt dig något av. Varje erfarenhet är en lärdom. Det kanske inte känns som att du lärt dig något av den här situationen ännu men den kommer att göra dig smartare med tiden och speciellt nästa gång du hittar en person som du kanske vill bli tillsammans med. Du har alltså inte gjort något fel genom att satsa på den här killen även om det inte gick som du hade önskat.
Jag tror att det var klokt av dig att lyssna till vad dom andra berättade om honom men det är viktigt att komma ihåg att inte göra beslut om ett förhållande bara på basen av vad andra berättar för dig. Om man får höra oroväckande rykten ska man såklart ta det på allvar men jag tror att det i såna fall är viktigt att prata med personen man är intresserad av och diskutera hur man känner kring det hen gjort i tidigare förhållanden och ifall det är något som ni kan jobba på tillsammans så att ni ska kunna lita på varandra. Om du med säkerhet vet att du inte skulle kunna vara tillsammans med en person som snusar eller varit otrogen i tidigare förhållanden är det absolut okej och du har all rätt att avsluta er relation. Du har också all rätt att blocka honom om det känns så. Det finns inget fel med det. Du måste göra så som det känns bäst för dig och om det känns tryggare att blocka honom så ska du göra det! Men jag tror att det är bra om man först förklarar för personen varför man vill bryta kontakten och varför man inte längre vill fortsätta relationen så att personen inte behöver gå omkring och fundera vad hen gjorde fel. Du kan t.ex. förklara att du inte skulle kunna lita på honom på grund av vad han tidigare gjort och därför kommer en relation inte att fungera eftersom tillit och förtroende är väldigt viktigt i ett förhållande. Nu nämnde du endast otrohet och snusande men om han dessutom behandlar andra tjejer illa på något annat sätt var det kanske lika bra att du avslutade er relation så att du inte behövde riskera att råka ut för samma sak.
Det är absolut inte okej att han tittar fult på dig och om det är sant som du misstänker att han har berättat vidare en av dina hemligheter så är det ju verkligen ett bevis på att du gjorde rätt när du avslutade relationen. En pålitlig person ska ju gå att lita på även fast man dumpar dom. Om han berättar vidare dina hemligheter bara för att han känner sig sårad är han inte en särskilt mogen och pålitlig person och du kan med stolthet säga att du gjorde rätt som tog avstånd från honom. Om du oroar dig för att din hemlighet ska spridas till andra tycker jag att du ska prata med någon vuxen i din skola. Du kan t.ex. vända dig till någon snäll och trygg lärare eller gå direkt till skolkuratorn. Dom kan hjälpa dig och vara ett stöd för dig. Du får även gärna prata med dina föräldrar och dina vänner. Om det är sant att han sprider din hemlighet så ska du absolut inte skydda honom genom att inte berätta för någon. Du är inte skyldig honom någonting alls. Du har all rätt att berätta om det han gör.
När det kommer till rykten och hemligheter förstår jag att man lätt kan få panik. Det känns såklart inte bra när något som man berättat i förtroende till en person plötsligt sprids vidare men kom ihåg att rykten och hemligheter bara är intressanta för en väldigt kort tid. Människor (även i din ålder) är oftast så fokuserade på sig själv och sitt eget liv att andra människors hemligheter bara är intressanta för en dag och sedan är det helt bortglömt. Det kan även hända att många inte bryr sig i det som den här killen säger. Tänk på hur många det var som skickade till dig när dom fick höra att ni hade på g. Det låter inte direkt som att den här killen har världens bästa rykte så det kan gott och väl hända att dom allra flesta inte tar det som han säger på så stort allvar. Jag förstår som sagt att du är orolig och upprörd över situationen men försök att ta det lugnt. Du vet inte med säkerhet om han berättat din hemlighet vidare och även om han gjort det lovar jag att det inte är världens undergång. Någon enstaka person kanske går och funderar på din hemlighet för en kort tid tills nästa hemlighet eller rykte om någon annan sprids och då är din situation helt bortglömd, och samma gäller nästa rykte och nästa och nästa... Bäst vore det ju om alla slutade sprida hemligheter och rykten eftersom det absolut inte är okej men du kan i alla fall trösta dig med att du inte är ensam med din situation. Du är inte den första och du kommer inte vara den sista och det finns många som förstår exakt vad du går igenom. Du är inte ensam och därför är det bra om du vågar prata om din situation så att du kanske kan få kontakt med någon som upplevt samma sak. Som sagt tycker jag inte att du ska oroa dig i nuläget, OM han ens har berättat vidare din hemlighet till någon lovar jag att det kommer vara bortglömt väldigt snabbt. Ta ingen stress.
Jag förstår att du fortfarande har känslor för honom och det är helt normalt och okej. Känslor funkar tyvärr inte så att dom försvinner bara för att man gör slut. Det kan ta ett tag innan man kommer över en person och det är absolut inget fel med det. Det visar bara att man verkligen var intresserad och tillät sig själv att känna det man kände. Det är en bra sak. Det bästa du kan göra i nuläget är att omge dig med människor som du tycker om och som du känner dig trygg med. T.ex. din familj och dina vänner. Berätta gärna för dom att du försöker komma över en kille och behöver lite extra stöd och omtanke just nu. Tror du att du kan berätta det här för t.ex. din mamma? Om det inte känns bra kan du såklart tala med dina vänner eller någon annan trygg vuxen. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till t.ex. skolkuratorn, skolcoachen eller varför inte någon ungdomsledare? Du är inte ensam och du har alltid rätt att prata om dina tankar och känslor och få stöd i ditt liv.
Försök att satsa på sånt du tycker om och som är roligt. Det är bra om du kan sysselsätta dig med något så att det blir mindre tid över till att sitta och fundera på den här killen och om han berättar din hemlighet vidare eller inte. Fokusera istället på dig själv och gör sånt som du gillar och som du är bra på. Sånt som tar dig framåt, får dig att utvecklas som person och stärker ditt självförtroende och din självkänsla. Börja t.ex. med någon ny hobby, sport eller hitta bara något nytt intresse. Låt honom vara sur och arg för att du gjorde slut medan du går vidare i ditt liv, håller huvudet högt och utvecklas. Jobba på ditt självförtroende och låt dig själv skina. Du är värdefull, stark, smart och bra! Lita på det och låt inte någon trampa på dig.
Det som brukar hjälpa mest när någon vill dig illa är att inte låta det påverka dig. Ju mindre du bryr dig om det han gör desto svårare är det för honom att göra dig illa. Tänk så här, OM han verkligen försöker göra något mot dig och sätter sin tid och energi på att försöka förstöra för dig och sprida dina hemligheter, vad säger det om honom? Det är ju ganska patetiskt och omoget att vara så besatt av någon annan människa att man slösar sin tid på det sättet. Om så är fallet får du ju ännu mer bevis för att du gjorde rätt när du avslutade relationen och då kan du bara luta dig tillbaka och skratta åt hur mycket tid han spenderar på dig medan du går vidare med ditt liv och fokuserar på dig själv och ditt eget välmående. Du går framåt medan han trampar på ett och samma ställe. Det är en vinst för dig.
Som sagt behöver du inte ångra att du hade på g med den här killen utan du kan se det som en erfarenhet som du kommer att lära dig av. Du kan inte veta om en person är bra för dig eller inte före du tagit en chans och satsat på att lära känna personen. Nu gick det inte som önskat men sånt händer. De allra flesta människor går igenom misslyckade förhållanden under livets gång men varje misstag tar dig ett steg närmare till att hitta personen som är den rätta för just dig.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du känner dig lite lugnare. Kom ihåg att du inte är ensam och att du alltid får tala med människorna runt omkring dig och be om hjälp. Du får såklart alltid vända dig hit till oss på Decibel, vi finns här för dig!
Kram,
Rosanna