Tycker han om mig?
24.11.2013
Hej och tack för en bra sida! :)
Nu är det så att jag gillar en kille som går i paralellklassen. Vi kan kalla honom X. (Och ja, jag vet att hela denhär grejen kan också vara rätt betydelselös)
Ja, förra veckan på fredag då vi hade morgonsamling i skolan så märkte jag att X stirrade åt mitt håll (kändes som om han stirrade på mig) flera gånger (kanske 3-4 ggr? under 10-30 sekunder) och sen slutade han. Jag var förstås blyg och undrade vad det betydde (men det kan också betyda ingenting). (Men på ngt sätt känns det ganska bra ;) )
Vad kan det eventuellt betyda??
Och i skolan så kollar X på mig ibland, ibland inte, såvida han inte är uppslukad av sin iPad (vi har såna i skolan). (Jag skulle vilja att han skulle kolla på mig mera.. ;) )
Och vi har varit i samma mattegrupp i en period och vi har suttit ganska nära varandra (en annan satt emellan oss) så har det ibland känts som om X har sneglat på mig, ibland inte.
Och jag tog mod till mig och frågade om en sak i matten efter lektionen som jag fick kopiera (tipp topp! :)). Och X verkade vara så...tyst o blyg (men det blev jag oxå). Ja så sen då jag skulle lämna den tillbaka verkade han bli lite...generad eller vad man nu kan säga..
Ibland på rasterna kollar han på mig, ibland inte. Men på senaste tiden har det blivit fler kollar.
Men han tycks mest vara med sina kompisar så man vågar inte gå o prata med honom för tänk om man säger ngt konstigt eller gör bort sig inför honom o hans kompisar... (Hur 17 ska man få en chans att prata med honom????)
(Jaa, vilken tur att han stod med ryggen vänd när jag en gång halkade i skolan, för det vore pinsamt om han hade sett. Fast en del av hans kompisar såg väl och en del av dem flinade lite, och jag var tvungen att flina lite för att det inte skulle vara så piinsamt!)
Hur ska jag annos få honom liksom att "se mig" i skolan bland alla andra tjejer som eventuellt är sötare än mig o roligare osv...?
Men kan han vara lite intresserad av mig? (Och då menar jag pikulite).
(Hur som helst, så e det ju alltid trevligt att drömma om honom även om det kanske inte blir vi ;) ) Undrande singeln

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej Undrande singeln!
Ååå, vad ljuvligt med pirr och fjärilar i magen - OCH jobbigt. Alltså det finns ju knappt något värre skede av förälskelsen än innan man riktigt fått kontakt, innan man riktigt fått några konkreta signaler på vad han tycker och tänker, innan man vågar lita på de positiva tecknen... Gaaah!!! :D
Men nåja, det finns ingen omväg runt det här, inget lätt sätt att bara liksom av en slump få veta vad han känner. För sannolikheten att HAN plötsligt ska komma fram och fråga chans som i lågstadiet är ju ändå rätt liten, inget man kan räkna med... och visst kan det finnas lite intresse där. man tittar ju ändå inte så ofta på någon som man inte tycker att är det minsta intressant. Faktiskt. Tittande betyder en hel del! Och lite intresse kan ju plötsligt blomma upp till MYCKET intresse, bara man får lite uppmärksamhet!
Så då är det bara att försöka få mera kontakt själv. Som du skriver så verkar han lite sitta fastväxt både i sina kompisar och i sin iPad. Men kanske det går att åtminstone svänga iPaddan till din fördel? Kunde du fråga honom om något som du inte riktigt får att fungera på din egen? Någon app eller något - i någon situatution när han inte är omringad av kompisarna? Vet att det är svårt, men sedan när tillfället uppenbarar sig så ta chansen direkt, tänk inte för då kanske du fegar ur. Hinder som kompisar och paddor är till för att övervinnas - för vem har sagt att kärleken är lätt? Eller enkel? Eller billig (alltså inte kräver någon ansträngning)?
Finns det andra sätt att få kontakt? De gamla vanliga: Facebook, chattar, gilla bilder på Instagram... NÅGOT? Eller något i skolan - borde ju hända en hel del nu före jul, typ stora morgonsamlingar eller fester eller något, där du kan ha en chans att utbyta några ord med honom. Kom ihåg att det inte behöver vara något märkvärdigt att säga alls. Bara kommentera hans skor, fråga vad klockan är, vad han tyckte om jullunchen - få igång att ni är "on speaking terms". Då kan du också lättare tex börja chatta med honom under jullovet då ni båda är borta ur skolvärlden och alla vakande ögon. Ibland händer saker och ting lättare under skolloven :)
Så försök att dra ett djupt andetag och bara blurta ur dig något nästa gång han är i närheten. För tänk om han sitte där på sin stol och är precis lika blyg som du. För även den mest utåtriktade och sociale har en tendens att bli superblyg när det finns minsta lilla gnutta romantiska intresse med i bilden. Tänk om han sitter där och hooooppas att du ska börja prata med honom? Och för varje gång sedan kommer det att bli lättare och lättare att öppna munnen, så pröva! Våga!
Lycka till! (och berätta gärna sedan hur det gick ;))
Hälsar ungdomsinformatören Liselott