tycker om nån
26.11.2024
De finns en person som jag har tyckt om ganska länge, ja känner hen å har no vari me hen men som i en större grupp förut, har aldri tala så mycki bara med hen. Hen är som exakt min ”type” och så verkar hen jätte snäll osv. Men jag vågar typ inte göra någo för vill int heller förstöra vår ”vänskap” fast vi nu kanske inte är så bra vänner på de sätte. Vi snappar nog nästan varje dag men jag vet inte om jag vågar ta något steg för å se om vi åtminstone kan bli bättre vänner? För jag har ju ingen aning om hen någonsin skulle kunna tycka om mig, jag vet bara att hen inte har någon partner. Men om jag skulle göra något vad kan jag göra? För att kanske börja prata eller något, coconut
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.12.2024
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att det känns nervöst att ta första steget. Du är långt ifrån ensam med att känna som du gör. Det här är en oro som de flesta människor kommer uppleva någon gång i livet.
Tyvärr kan vi inte alltid veta vad en annan människa känner, hur hen kommer reagera när vi tar det där första steget och vad det sedan kommer att leda till. Ibland måste vi helt enkelt bara chansa. Det kan kännas jätte skrämmande men samtidigt är det en lärorik utmaning som kommer göra oss modigare i slutändan.
Det verkar ju som att du och den här personen redan har en bra kontakt och en god grund att stå på. Eftersom ni redan skickar på snapchat och umgås i ett större gäng har du all möjlighet att utforska er relation mer.
Nästa gång ni umgås kan du försöka att ge den här personen lite mer uppmärksamhet än du vanligtvis gör. Försök prata mer med hen, försök hålla ögonkontakten, ställ dig eller sätt dig bredvid hen när du får chansen och le mot hen. Du får gärna ta hjälp av dina vänner, dom kan hjälpa dig att närma dig den här personen eller se till så att ni får lite ensamtid. Du kan även tillsammans med dina vänner föreslå att hen och några av hens vänner kan hänga med er någon dag/kväll och hitta på något tillsammans in ett mindre gäng.
Du kan också försöka öppna upp diskussionen lite mer på snapchat. T.ex. kan du fråga hur hens dag har varit eller vad hen gjort. Sedan kan du berätta om din dag. Försök också att fråga lite mer personliga frågor. Ett enkelt sätt att börja en diskussion på är att fråga ifall hen har någon låt eller artist att rekommendera, du kan förklara att du behöver lite inspiration. Sedan kan du lyssna på låten/artisten hen rekommenderar och berätta vad du tyckte. Då har du redan lyckats skapa något som ni har gemensamt och som ni kan diskutera. Det här går att göra med många olika saker, t.ex. filmer, serier, böcker, konst, idrott, m.m.
Du kan även be att få lägga till honom på någon annan social media t.ex. instagram eller tiktok (ifall du har det) sedan kan ni börja skicka roliga och relaterbara memes eller videon där. På så sätt kan ni öka kontakten och dessutom lägga till ett nytt lager i er relation där ni kan skratta tillsammans.
Jag förstår att du oroar dig för att förstöra er vänskap men du gör verkligen inte det genom att endast öka kontakten och djupet i er relation. Du verkar ju gilla den här personen väldigt mycket så därför tycker jag att det är värt att en chans. Börja i alla fall med några små steg och känn efter hur det känns.
Kom ihåg att alltid vara dig själv!
Kram och lycka till <3
Rosanna