Undrar
09.02.2018
Hej ! Jag är tjugo år och jag har pojkvän , men min pojkvän bara 16 år . Hans föraldrar vill inte vi älskar varandra mer och dom förbjudet vi skicka meddelande och träffa mer. Dom tar min pojkvän mobiltelefon och min pojkvän kan inte använda mer. Jag vill fråga kan vill älskar varandra om min pojkvän under 18 år? Och om jag har gravid hur det blir? Finlands Larget kan hjälpa oss ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2018
Hej,
Jag förstår att det inte är någon lätt situation ni befinner er i. Rent lagligt är din pojkvän tillräckligt gammal för att ha sex med dig, även om jag kan förstå att hans föräldrar tycker att åldersskillnaden mellan er är stor. Din pojkvän är inte myndig, vilket gör att det fortfarande är hans föräldrar som har ansvar för honom i ett par år till. Kanske de tycker att du är för gammal - och att ert förhållande därför blir "allvarligare" än det skulle vara om han sällskapade med en jämnårig?
Med tanke på hans (och din) låga ålder är det knappast ett optimalt läge att överväga en graviditet. Enligt lagen räknas din pojkvän ännu som ett barn själv, och han har knappast studerat färdigt eller ett jobb(?) vilket trots allt är viktiga saker att ta hänsyn till då man överväger att bilda familj. Om hans familj dessutom förhåller sig negativt till ert förhållande just nu så tycker jag att ni först och främst måste jobba på det - innan ni funderar vidare på att bilda familj.
Jag kan inte se något annat alternativ än att han/ni försöker diskutera saken med hans föräldrar och försöker få dem att förstå och acceptera er relation. Jag tror ju att de flesta föräldrar bara vill det de anser är det bästa för sina barn. Så om ni vill få dem att ändra åsikt så måste ni få dem att förstå att er relation är en bra sak, inte ett hot.
Kram
Tessi