Va händer
05.08.2017
Hej.
Det är så att jag skickar med en pojke och han skikkade till mig först "hej" jag skickade "hej" tillbaka han såg vad jag hade skikkat men skikkade inget tillbaka, varför skikkar han om han endå inte svarar? Elefant tå

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.08.2017
Hej Elefant tå!
Ja hördu, den som kunde vara en fluga på väggen i samma rum som han när han skickade... Det är väldigt svårt att kunna veta något exakt om vaför han först skickade men sedan inte skickade tillbaka - och det kan ju hända att du redan vet varför, alltså haft kontakt med honom sedan du skrev till oss - men jag kan ju alltid kasta ut lite teorier.
En teori är att han fick ett plötsligt anfall av blyghet. Säg att han väldigt gärna skulle vilja ha kontakt med dig, och skrapade ihop allt sitt mod för att skicka det där hej:et åt dig - men sedan när du svarade så blev han skraj! "Hjälp, hon svarade faktiskt, shit, vad gör jag nu, vad ska jag skriva, hjääääääääääälp!!!!" Ibland händer det ju faktiskt att man satsar så hårt på att få något gjort att man glömmer bort att planera vad man ska göra efteråt - och det här är ganska vanligt när det handlar om intresse/förtjusning/förälskelse/kär. Då kastar känslorna lätt på ett ögonblick från optimism till pessimism, från att man tror att såklart att hon gillar mig till nää, hon hatar mig säkert! Och man tror väääldigt lätt att man gjort bort sig, ofta innan man ens fått några som helst bevis på att motparten faktiskt skulle tycka det också. Så kanske han bara fegade ur? I så fall kan det hända att han nog kommer igång igen ifall du puttar lite lätt på honom, typ skriver hej igen och frågar vad han gör idag. Det är alltid lättare att svara på frågor än att hitta på något att säga själv, och ibland kan folk (läs österbottniska, blyga killar) behöva lite hjälp av oss i snitt mer pratsamma tjejer ;).
En annan teori är att det inte var han som skickade, utan en kompis eller bror eller någon annan som fått tag i hans telefon. Det händer ju än idag, trots att alla vet att det inte är okej, att man "lånar" kompisens telefon för att skicka åt någon. Speciellt åt någon speciell, någon man vet att telefonägaren INTE vill att man ska blanda sig i, kanske någon som telefonägaren hintat på något vis om att han tycker att är just speciell. Det betyder nödvändigtvis inte att nu vet alla hans kompisar att han är kär i dig (vilket vi ju ännu inte har några bevis för), utan han kan ha tyckt att du är snygg någon gång och nu retar de honom för det. Inte så kul ifall den här teorin stämmer, nä. Inte bara för att han inte själv skickade åt dig, utan för att nu vågar han nu säkert inte skicka något mer åt dig! Man har ju dessutom hört om folk som låtsas att de blivit fejsrejpade och inte alls själva försökte på personen de skickat åt, bara för att liksom slippa undan skammen av ett avböjande. Så kanske andra då är speciellt försiktiga med att skylla på något sådant numera, även om det kan ha varit sanningen...
En tredje teori är att accun tog slut, eller att han blev utan täckning, och nu vet han inte hur han ska våga skicka på nytt, eftersom han inte svarade direkt. Det är ganska osannolikt, för en vettig människa kanske kollar accun före man gör något viktigt på telefon. Men vem vet...
Det är nog bara han som vet vad som hände, vad han menade och tänkte. Så du kan ju alltid fråga rakt ut. Ibland lönar det sig att vara så modig och rakt på sak här i livet, annars kan det nog hända att man lämnar ovetande och funderande för resten av livet. Håller tummarna!
Hälsar Liselott