Va ska ja gö
29.10.2023
Hej jag snappar med en kille som jag tycker om, men jag får som inga ”fjärilar i magen” eller några såna känslor när jag varken pratar med honom påriktigt eller när vi snappar. Hur vet jag om det är något slags täcken att han inte är den rätta. Folk brukar säga att ”du vet när du hittar den rätta” och jag tycker om honom men känner inga ”fjärilar i magen” vad ska jag göra? Blabla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2023
Hej,
Det är säkert viktigt att komma ihåg att alla upplever saker olika, antagligen också förälskelse. Så även om många brukar beskriva att vara kär som att man har fjärilar i magen så kan det säkert upplevas på många olika sätt.
Du skriver att ni har lärt känna varandra över en längre tid, men att du inte känner någonting speciellt vare sig då ni snappar eller då ni talar med varandra. Någonting verkar det ändå vara som gör att du fortfarande vill ha kontakt med honom? Så om du vill ta reda på vad du känner för honom så kanske det är bättre om du helt enkelt känner efter vad du känner just nu. Vill du lära känna honom bättre? Om han skulle berätta att han är förälskad i dig så vad skulle du känna då? Skulle det vara obekvämt eller spännande? Är han en person som du önskar att du skulle träffa oftare?
Som sagt, alla människor är säkert lite olika och det kan ju vara svårt att veta när man är förälskad om man inte har varit det förr. Vissa personer blir förälskade väldigt lätt och märker genast av fjärilarna då de träffar en person som är intressant, medan andra kanske behöver mer tid på sig att lära känna personen. Men det grundläggande skall ju vara att du VILL lära känna honom bättre, att du vill ha kontakt och är intresserad av honom som person. Det är inte meningen att man skall behöva tvinga fram någonting för då tror jag helt enkelt inte att han är rätt person, och är det "fel" person så tror jag inte att man lyckas framkalla fjärilar vad man än gör.
Så nu får du fundera över hur du fortsätter. Fortsätt skicka med honom om det känns intressant eller föreslå att ni kan ses. Vänner är ju alltid bra att ha oavsett om det skulle bli till ett förhållande eller hållas på kompisstadiet.
Kram,
Tessi