Va ska jag göra?
29.09.2016
Hej! jag har ett jätte stort problem, jag är kär i en kille som går i samma skola som mig men han har redan en flickvän. Vi känner inte varandra så bra men vi har nog talat några gånger i skolan för att vi har samma vänner. Vad borde jag göra nu? jag har försökt glömma hela saken men nej det går inte! kan inte sluta tänka på honom. Det här suger väldigt mycket och ja vet int vad ja ska göra så ja tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig. Tack på förhand Jenny ;)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.09.2016
Hej Jenny ;)
Jamen skräp att han är upptagen!!! Gaaaah, vad är det med kärlek då den oftast har skitdålig tajming!? För så är det nu helt enkelt bara ibland, att tiden inte verkar rätt för en viss sak. Vissa gånger måste vi bara släppa det, hur jobbigt det än är, och vissa gånger så går det att göra något åt.
Men just i ett sådant här fall, där killen ifråga har flickvän - som han troligen är kär i och som troligen är kär i honom - så kommer det moraliska in i bilden för de flesta. Inte många skulle egoistiskt storma in och försöka stjäla killen av den här tjejen ifråga, i alla fall inte utan att åtminstone andra skulle tycka att det var något fel med det. Den allmänna österbottniska moralen säger nog att man ska hålla tassarna borta från upptagna personer.
Ibland är dock den egna kärleken så stark att man knappt vet hur man ska kunna göra det. Hålla sig borta, alltså. Det kan riktigt kännas som att kärleken pushar en. Och så finns ju oftast en viss mängd hopp inblandat: "Han KAN ju kanske göra slut snart", "hon kanske är otrogen mot honom", "hon är ju inte så fin så kanske de inte håller ihop så länge" "han kan ju plötsligt upptäcka mig och falla för mig istället och dumpa henne". Men aj aj aj så ont det där hoppet kan göra, för sannolikheten är ju ändå inte så stor att något av ovanstående faktiskt ska inträffa inom en snar framtid. Och fastän det skulle ta slut mellan dem är det ju inte sagt att han plötsligt skulle utveckla känslor för dig. Så att hoppfullt vänta kan vara nog så smärtsamt. Och ingen medicin finns det för det heller, jag vet.
Det andra alternativet är då att försöka glömma. Det kan kännas stört omöjligt, det vet jag också. Men inte för att det här kanske hjälper så mycket; men det kunde vara värre. Ni kunde ha varit ihop och han dumpat dig, ni kunde ha haft en kärlekshistoria som du nu måste glömma och gå vidare från. Nu just har du ju i alla fall bara drömmar och fantasier. De kan vara nog så lockande och nog så svåra att sluta upp med, men de är ändå drömmar och fantasier. Visst kan alltså förälskelsen vara fruktansvärt stark i alla fall, men den har inte hunnit djupna till en stadig kärlek i ett förhållande. Så du kan ännu slippa relativt enkelt undan.
Om du vill alltså. För problemet brukar vara att det samtidigt är belönande och känns skönt att tänka på den man är kär i. Man tänker automatiskt på honom när man hör en kärlekssång, man kollar på hans profilbild på sociala media stup i kvarten, men föreställer sig hur det skulle vara om det var ni två som gick hand i hand istället för det okända paret framför dig på gatan osv osv osv. Man liksom tjatar på sig själv när man är kär, påminner sig själv ständigt och jämt om hur olyckligt kär man är och hjärntvättar sig själv om hur ljuvlig han är...
Sluta med det. Du kan inte komma över honom och glömma honom om du ständigt påminner dig själv om honom - rent av plågar dig genom att hålla hoppet vid liv och tankarna fixerade på honom.
Kanske kanske kanske kanske kanske han en vacker dag får upp ögonen för dig. Vem vet. Men är det vettigt att vänta på det? Missar du inte en massa liv under tiden du väntar på något som eventuellt kan inträffa med lite tur?
Jag vet att du så väldigt gärna skulle vilja att jag istället gav dig en massa tips om hur du ska vinna hans hjärta eller att jag skulle säga typ att han nog egentligen inte är kär i henne, eller att det är helt okej och fritt fram att försöka stjäla honom. Klart att det är din egen moral som avgör om du vill försöka knycka honom, jag kan bara ge min och kanske samhällets allmänna åsikt. Jag är ledsen att jag inte kunde göra dig gladare med mitt svar, men försök i alla fall att följa mina råd. Och minns att precis så smärtsamt som det känns just nu, precis så underbart lyckligt kommer det att kännas för dig en dag i framtiden. Oddsen är lite dåliga för att det ska vara just på grund av honom, men jag lovar och svär på heders ord att du en vacker dag kommer att bli lyckligt kär!
Och fråga igen om det är något annat du funderar över en annan gång <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott