Vad är etiskt korrekt svara eller inte svara?
22.02.2015
Hej! Jag skriver detta för att själv få svar men även för att andra kanske kan bli hjälpta.
Vad är etiskt riktigt. En kille som skrev ett fint brev till mig för 11 månader sedan har tagit kontakt med mig. För 11 månader sedan så svarade jag honom att han verkade vara en jättesnäll kille och att brevet var väldigt fint skrivet men att jag inte ville ha något förhållande med någon då på grund ut av att jag skulle resa bort. Nu har han skickat ett mail där han skriver att han inte har glömt mig och vill lära känna mig. Jag är inte intresserad av att lära känna honom. Ska jag strunta i att besvara mailet? Är det etiskt korrekt att göra så. Eller är det bättre att säga som det är till honom. Han har väntat 11 månader på mig och tror säkert att jag skulle bli glad av att han tog kontakt. Vad är etiskt riktigt? Ska man svara oavsett hur man själv känner och har det?
EA

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2015
Hej EA!
Kanske du redan gjort ditt beslut och svarat/inte svarat honom? Som alltid med sådana här frågor så är det så svårt att veta vad som vore bäst. Man skulle ha haft den där magiska kristallkulan att se in i framtiden med, va? ;) Och kanske hör även det här dilemmat till de som det inte finns något rätt svar och någon regelbok för. Å ena sidan kanske ett svar från dig skulle uppmuntra honom i onödan, även om innehållet skulle vara avvisande. Å andra sidan är det oartigt att inte ens bekräfta att man fått någons mejl. Om man ser det hela bara på den mest grundläggande nivå, alltså, utan att ta eventuella baktankar, intolkade betydelser, förhoppningar osv i beaktande. Är han från samma kultur som du så kan du åtminstone anta att han talar samma språk som du även på ett högre plan, tex att ett hej-men-nejtack betyder bara det och inget mer. Men text är knepiga saker, man tolkar gärna in det svar man VILL ha, så med det i åtanke kanske inget svar alls vore lämpligt?
Oavsett så kan han bli ledsen. Kanske hör det nu bara till att vara människa att vara tvungen att ta sådana här beslut i livet - och leva med konsekvenserna sedan. Oavsett om det gäller stort eller smått, egna känslor eller någon annans. Vi kan ju tyvärr inte heller ta ansvar för någon annans känslor. Vi kan bara handla så som vi själva känner att är rätt och göra vårt bästa under omständigheterna. Men det är inte din uppgift att tycka om honom bara för att han tar kontakt med dig, inte ditt ansvar att göra honom nöjd. Så vårt råd är nog att göra så som det känns rätt för dig. Vi kan inte välja åt dig, eller hur?
Lycka till! Hälsar ungdomsinformatören Liselott