Vad är sant när man är full?
08.01.2015
Hej Decibel!
Jag undrar: hur mycket av det man säger på fyllan är egentligen sanning? Var på en nyårsfest (bara tretton pers var där dock, men ändå) hos min kompis Karin, och där fanns det en kille, vi kan kalla honom Patrik, som jag tyckte såg bra ut. I takt med att innehållet i våra glas sjönk blev vi allt mer lulliga. Det var först när vi båda var påverkade som vi... Jag vet inte vad vi gjorde för jag minns inte så mycket, men vi dansade någon slags bugg iallafall. Bara så där.
Senare hittade jag honom och en annan på golvet i köket, de bara låg där och pratade och jag anslöt mig till dem. Han hävdade att jag såg ut att gå på Schillerska gymnasiet, en skola där många har unika stilar och är lite hipster av sig. Jag vet inte hur det blev så, men vi började pussas iallafall. Minns att vi stod lääänge och kramades i köket, och han sa att jag var söt.
Efter det satt vi framför tv:n i vardagsrummet och spelade broder Daniel och sjöng. Det var fint. Tungkysstes gjorde vi också, och han tog mig mellan benen men annars hände inget särskilt. Har fått höra att vi dansade till långsam musik i vardagsrummet vid ett tillfälle också, men det minns jag inget av - var väl för borta stundtals antagligen.
Kan säga att han pussade min kompis också, men att han verkade betydligt mer intresserad av mig. Mig ville han aktivt ha pussar av, henne pussade han bara när hon bad om det.
Morgonen därpå ignorerade vi varandra. Eller, han tittade lite i smyg på mig ibland tror jag, men det kändes ändå pinsamt att prata och så. Men jag tror ändå att han minns vad som hände, det måste han ju göra? Jag minns iallafall det mesta tror jag. Precis när vi kramade hejdå var jag ändå tvungen att, med glimten i ögat, säga att det var trevligt att lyssna på BD den natten. Jag såg på honom att han mindes, men han var nog generad för han vände sig bort nästan genast. Med ett lite besvärat/blygt leende.
Den femte januari skickade han helt plötsligt ett snap (ni vet vad snapchat är va?) och undrade hur läget var. Helt sonika! Vad betyder det nu då? Efter det har vi inte haft någon nämnvärd kontakt.
Så, alltså, vad är sant och inte på fyllan? Jag sa att jag tyckte att han var söt, vilket stämde. Stämde det han sa också då? Hur vet jag? Som person känns han inte som en särskilt förförisk eller " playig" av sig, han är bara en helt normal kille. Är han intresserad eller inte? Om han hade skämts så mycket hade han väl inte skickat den där snapen några dagar senare eller? Nnn

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.01.2015
Hej Nnn!
Hm, ja det här med vad folk gör och säger och menar när de är fulla eller påverkade är alltid lika svårt att veta. Det är liksom en av de stora nackdelarna med spriten - å ena sidan blir kanske folk i allmänhet lite modigare (i alla fall intalar de sig det och därmed blir det), men å andra sidan så kan de kanske göra saker de aldrig skulle ha gjort i nyktert tillstånd. Se, alkohol i sig gör ingen mera modig eller sparllig eller aggressiv eller deppad eller något. Alkohol i sig är bara ett bedövande gift som gör en mera avslappnad och avdomnad. Men den gör också att självkontrollen slappnar av. Det i sig kan alltså göra att man både kanske vågar göra saker man inte annars skulle ha vågat göra, men den gör också så att man släpper fram och reagerar på känslor och impulser som man redan har - de man annars skulle ha behärskat med självkontrollen. Så om folk blir gråtiga eller skrikiga eller kåta i fyllan, så var de högst sannolikt det nog före det hursomhelst, de bara dolde och kontrollerade det. Samma sak gäller en hel del droger och det är också en av orsakerna till varför folk kan "snedtända".
Utgår man från det här, så kan man nog gissa att han nog hade varmare känslor för dig under kvällen. Han såg dig och tyckte nog säkert att du var söt - men skulle han inte ha druckit så skulle han kanske inte vågat agera på det. Men alkohol kan nog förvrida känslorna också, förstärka dem så att de känns mycket starkare just där och då - det handlar om självkontroll igen. Man hinner inte tänka efter två gånger utan agerar mera och snabbare, även på impulser, misstolkningar, stämningen i gänget, situationen osv. Därför kan man nog också hamna att ångra dagen efter saker man gjorde, även om man nog kände liksom början på just de känslorna. Man gjorde eller sade eller kände "för mycket" och kanske skäms lite eller ifrågasätter förnuftet i det man kände, sade och gjorde då.
Nå, oavsett vad han kände där och då, så slog troligen blygheten i följande dag, när alkoholen inte släppte på hans självkontroll längre. MEN, här kommer det viktiga. Han tyckte nog troligen ändå att du var värd att utforska mera, eftersom han kontaktade dig igen i nyktert tillstånd. Fast vad vi förstår, så ledde inte snapchatten till något desto mer, så han kanske anser att hans försök att ta kontakt var misslyckat och chansen rann ut i sanden? Det kan bero på att han inte fick den respons han hoppades på, eller att han själv inte vågade bjuda tillräckligt på sig själv.
Oavsett, så tycker vi nog att du ska ge honom en chans till - i nyktert tillstånd! Skicka något åt honom du nu, se om han svarar. Och försök att hålla konversationen igång ordentligt, så att ni har en chans att lära känna varandra! Se om ni "klickar" med varandra även nu - för ni klickade ju då. Gnistan fanns troligen där, oavsett vad som hände sedan.
Slutligen lite om att ha minnesluckor: om man druckit så mycket att man får minnesluckor, så är det såklart inte bara ett tydligt tecken på att man utsatt sin kropp för livsfara (nästa steg är medvetslöshet och därefter angningsstopp pga samma avslappnade effekt), utan också ett tydligt tecken på att man gått över sin egen "drullegräns" för lääänge sedan. Vi har hittat på begreppet drullegräns för det skede av fyllan då man inte längre kan kontrollera vad man gör och säger och känner, alltså att man tappat självkontrollen. Då bär det lätt av åt vilka håll som helst och man följer minsta lilla impuls - vilket kan ge väldigt ödesdigra resultat, allt från att avslöja bästisens hemlighet till könssjukdomar eller bilolyckor. Dessutom, angående minnesluckor: de ursäktar inget alls. Att man inte minns vad man gjorde är aldrig en godtagbar ursäkt för något, oavsett om man mördade någon utan att minnas det eller hånglade med någon att minnas det. Så för den egna självrespektens skull borde man nog snabbt lära sig var den egna drullegränsen går - för det finns även de som inte ens behöver berusa sig för att tappa kontrollen utan kan till och med ryckas med i den allmänna stämningen i gänget (oavsett om det gäller fest eller en lynchmobb). Tyvärr är det fortsättningsvis många som är med på den sociala överenskommelsen här i Norden om att det är okej att bete sig på vissa sätt när man är full och göra/säga/känna saker som aldrig skulle accepteras när man är nykter. Livet blir bara så mycket lättare om man kan behålla kontrollen över sig själv, eftersom man undviker potentiellt riktigt farliga saker som kan förstöra hela livet, eller perioder av det, då.
Hursomhelst, ge nu den här killen en chans till! Bättre att checka läget med honom än att undra What if...? :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott