vad gör jag?
24.05.2016
En tjej som jag går i samma klass med som typ är kär i mig. Hon tittar ofta på mig överdrivet länge och jag brukar ge en liten blick tillbaka.
Problemet är att jag känner inget för henne men jag vill inte vara dryg ellr något
Ska man typ vara o-attraherande eller något? Varken har mod för att säga något som man gör i filmer. lol.
Adamski

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2016
Hej!
Ursäkta att du fick vänta någon dag, här har varit full show med Mopo-dag i Korsholm mm. Men nu! Nu ska jag försöka ge de stöd och råd jag kan, för det är en obekväm situation du är i nu, men en som man liksom inte kan sköta på så väldigt många olika sätt sist och slutligen. Den här biten, att bli "ofrivilligt omtyckt" av någon, är dock lika mycket en del av kärlekslivet som alla de andra bitarna, men en som inte brukar skrivas några längre kapitel i romanerna om, eller verser i kärlekslåtarna. I alla fall inte om den sida som du står på nu, däremot nog om den olyckligt kära...
Som jag sa, så är det en obekväm situation. Ingen vill vara assholen som måste säga nä, tyvärr. Ingen vill krossa någons hjärta, ingen vill göra någon annan besviken. Men det är samtidigt inte snällt att låta någon fortsätta hoppas genom att inte sätta punkt för alla möjligheter till något "mer". Som du sa, så är det inte så där lätt som på film sedan i verkligheten. Klart att man önskar att man vågade ta henne åt sidan, se henne i ögonen och säga att man tyvärr inte har känslor för henne, men hoppas att man kan vara kompisar. Men å andra sidan, tänk om man bara inbillar sig att hon är kär i en, och så skrattar hon en rakt i fejset?
Det som folk brukar göra i din situation, the easy way out, är att antingen tala vitt och brett om någon helt annan tjej man är kär i/har på g med/är ihop med eller så talar man vitt och brett om hur härligt det är att vara singel. Det senare kanske passar extra bra nu när sommaren står inför dörren. Man kan köra den snällare versionen: "jag vill inte binda mig till någon, inte ha någon som bestämmer vad jag ska göra". Eller mera skitstövel-player-stilen: "nu ska jag plocka så många blommor jag bara hinner, gärna flera på en gång" (vänligt uttryckt...). Men, jag tror personligen inte på den här stilen, att låtsas vara elak, självisk och kåt för att det ska avskräcka henne, för det är inte bara hon som hör det. Man skaffar sig själv ett sämre rykte samtidigt (för det är ju på riktigt ingen som beundrar eller avundas en player...).
Så personligen rekommenderar jag nog den snälla vägen. På sätt och vis skulle det alltså vara snällast att vara ärlig, så att hoppet dör och hon kan börja jobba på att komma över dig. Men vågar eller vill du inte det, så kör på singellivets snällare fördelar, om hur mycket du kommer att jobba/fiska/ha matcher/plugga vadsomhelst som tar en massa tid (och därför inte har tid med någon flickvän) eller om hur du snart flyttar bort för att studera och därför inte vill involvera dig, eller liknande... Låt henne höra dig säga det, eller låt hennes kompisar höra dig säga det. Visst, hon kan bli envis och vilja försöka motbevisa dig om hur ljuvligt det ändå skulle vara med flickvän, speciellt med henne som flickvän. Men håll dig undan.
Överlag skulle det vara snällt att nu inte ställa dig i hennes väg hela tiden. Försök att undvika henne där det går, utan att det nu påverkar ditt eget liv för mycket. Men säg inte onödigt mycket till henne, välj andra änden av korridoren för rasthäng och möt INTE hennes blick mera. Jag vet att man ofta gör det nästan omedvetet, man vill bekräfta misstankarna för sig själv att hon nog verkar kär, och kanske är man en smula smickrad av det också. Men som sagt, det är inte snällt att hålla hennes hopp vid liv ifall du absolut inte känner något för henne. Skulle du känna en smula skulle jag rekommendera dig att ändå ge henne en chans, för känslor kan växa rätt hastigt om det vill sig, men är du helt kall, så kan känslorna knappast bara uppenbara sig helt av sig själv.
Och förbered dig på att det finns en chans att hon nu, sista veckan innan sommarlovet, tar modet till sig för att lägga in en konkret stöt på dig innan ni sprids för vinden och sommarlovet. Gör ett litet manuskript i huvudet på saker du kan säga för att let her down easy, formulera orden färdigt i huvudet, så blir det inte stammande eller onödigt hårt eller onödigt luddigt sedan IFALL hon plötsligt ställer dig mot väggen. Gör dock inte det klassiska misstaget att säga att ni kan vara vänner istället. Det bara förlänger hennes pina, håller liv i hoppet om att hon ändå kanske kan "omvända" dig.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott