Vad gör jag?
26.05.2016
Tjena!
Träffade en kille för några dagar sedan o han fråga om vi kunde va vänner o fråga om ja vila adda han på fb, men jag blev lite ställd då han fråga så ja sa att ja hittar honom säkert på fb sen. Int nå mer med det men det var som på allmän plats med folk jag känner o det blev liksom lite pinsamt nästan... Grejen e den att jag nog är lite intresserad, men jag har en annan sådär lite "på gång" som jag VET att skulle vara 5x bättre för mig. Men hur ska jag tydligt visa att jag bara vill vara vän med denhär nya killen, när jag int direkt visade när vi träffades att jag bara vill va vänner...Har en tendens att flirta tills jag märker att någon faktiskt tar kontakt, blir lite skrämd nästan. Men grejen e ju ändå så att vi bara setts en gång. Men jag vill jättegärna vara vän med honom!
H. Toffsan Toffsan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2016
Hej Toffsan!
Lite knepigt att svara på din fråga med flera viktiga detaljer i hemliga rutan, men vi gör ett försök :)
Angående det som du skrev i hemliga rutan, så ja, jag håller med din mamma där. Det är stora skillnader och det tar ett tag innan man lär sig se dem och kunna "spela spelet" enligt dem. Risken är därför hög att man ska göra något dumt i ren okunskap. Och jag tror nog att vem som helst som man flirtar med på det sättet skulle börja "tro något", så flirt är i sig alltid lite riskfyllt. Vissa är flirtigare än andra till naturen och menar inte så mycket med det, men eftersom alla (så där draget över en kam) tolkar vissa signaler som flirt med mening, så är det enligt de reglerna man måste spela om man vill undvika missförstånd. Flirtar man för övrigt kanske lite av andra anledningar också, som för att söka spänning i livet, bekräftelse på att man duger eller för att göra någon annan svartsjuk, så får man se upp; det finns ju ändå en person till inblandad i flirten, en person som kan missförstå och därmed bli besviken eller sårad.
Sedan det här med att vara vän. Finns det en tydlig attraktion från ena eller båda sidorna, så kommer det alltid att vara svårt att vara BARA vänner. På riktigt. Man använder ofta vänskap då som en ursäkt för att få träffas då, en ursäkt för att ge det tid och chanser att utvecklas till något mer - även när förnuftet säger att man inte borde eller kan. Så funkar tex ofta otrohet ;) Klart att det är lite svårt att hålla sig ifrån någon man är attraherad av, lockelsen är stor, men vet man att man ändå inte vill något mer och misstänker att den andra nog skulle vilja, så är det såklart inte schysst att fortsätta kontakten. Bättre då att avsluta innan det riktigt börjat, eller inte börja alls. Tex inte adda honom på Facebook.
Jo, tråkigt - men förståndigt (jag låter säkert som den dammigaste av pryda tanter nu...). Lite som det där med att välja den som man tror att är bättre för en själv, även när det inte pirrar fullt lika spännande i maggropen. Och attraktiva typer kommer man att möta nu som då under livets gång, även tex när man är lyckligt gift, och man lär sig förhoppningsvis att stå emot frestelserna och fatta att allt som glimmar inte är guld (tantvarning nu igen ;) ).
Att behålla honom som enbart vän har alltså rätt dåliga odds, som jag ser det, på basen av hemliga rutan. Så kanske det vore bäst att vara ärlig med dig själv och handla därefter. Vill du flirta med honom, så behöver du vara bekväm med de troliga konsekvenserna (tex att han kan vilja få en romantisk/sexuell relation med dig). Då behöver du kanske fundera på förhand om du vill slå in på den vägen. Vill du verkligen BARA ha honom som vän, så måste du vara mycket tydlig med det ifall ni tex blir vänner på fb. Då skadar det inte att upprepa ordet kompis många gånger, samt referera till andra pojkkompisar du har, undvika alla romantiska samtalsämnen osv. Och inga långa blickar, flirtande antydningar osv. Då måste du hålla dig till vän-reglerna också - och vara på det klara med vad som betyder "vän" för honom också, så att inga missförstånd kan ske.
Ledsen att låta så här förmanande, men besvikelse är en stark känsla. Om han tror något som du inte menat, så blir han troligen besviken. Och på besvikelse kan man reagera med allt från ledsenhet och en känsla av att ha blivit avvisad och inte duga, till att bli arg, aggressiv eller hämdlysten. Så försiktigt, försiktigt, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott