Vad göra nu?
21.01.2015
Hej !
Har haft några förhållande förr där har vi legat och pussats i sängen och gjort sugmärk men började undra va kan man göra efter ? Ska ja tala med hennr om det ? Ge gärna förslag! Anton

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.01.2015
Hejsan,
Det är lite svårt det där att veta när man kan gå vidare. Man får ju inte tvinga sig på någon och gå för fort framåt, men å andra sidan blir det ju lätt lite enahanda också om man aldrig kommer vidare. Du måste nog lite kolla läget och kanske göra någon försiktig trevare. Lite mera kyssar och smek förstås, men tänk också på att man enligt Finlands lag blir sk. byxmyndig vid 16 år, före det är det inte tillåtet enligt lagen att ha samlag. Såklart finns det en hel del där mellan kyssar och smek innan man kommer till regelrätta samlag, men håll det i minnet.
Det som kanske är viktigaste av allt är att man måste vara överens,  det som känns rätt och bra för båda parter är ok. Men kom ihåg att ingen får tvinga sig på någon annan eller göra något mot dens vilja. Alla bestämmer vi över våra egna kroppar :)
Jag tycker nog att du kan ta upp detta med din flickvän. Diskutera vad ni tycker är skönt och vad som känns ok, sen kan ni testa tillsammans. Om du inte redan läst allt vi skrivit om Kärlek och sex på våra infosidor kan du läsa HÄR.
Många hälsningar från ungdomsinformatören Sanna