Vad händer med mig
06.09.2015
Hej decibel! Nu är jag förvirrad och allt där emellan. Jag vet inte om jag är förälskad eller inte. Jag tror jag är mest bara nyfiken på vad som händer här. Nyss chattade jag med en kille efter en ungdomssamling som vi båda var med på. Mitt i det hela kommer det av honom att han tror han har någon som gillar honom, då svarade jag med ett namn som jag tror jag vet att tycker om honom. Då svarade han nej... mitt namn och ett till nej och sedan skratt smiley och ett hallå. Där blev jag förvirrad första gången. varför kläckte han ur sig något sådant. Nästa dag var det en till samling som han inte skulle på, men dök upp senare.Till slut var det vi två kvar i typ 1/2 timme eller så. Jag minns inte riktigt. Då kläckte han ur sig att äntligen är vi på två och frågor om vad man kan diskutera på två. Jag tyckte att det gick bra och allt var normalt. Lite skoj bråk där emellan och så vidare. Nästa dag skickade jag precis samma sak som han hade skickat för två kvällar sedan, men denna gång var det jag som sade att jag tror att jag har någon som gillar mig, men att jag inte är säker på om det stämmer. Efter det så har det varit typ stelt och så vidare enligt mig mellan oss på chatten. Där var min andra förvirring. Jag har ingen aning om hur han tänker eller vad som händer. Jag är väldigt nyfiken... osäker

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.09.2015
Hej osäker!
Gaah, ja, tänk om det fanns en app man kunde koppla tex till en chatt som översatte vad folk egentligen menar med det de skriver. Typ en app som visade sanningen hela tiden om vad de menar, tänker, känner, syftar på och fiskar efter. Där skulle företag ha något att utveckla... Nå, nu finns det inga säkra tolkningar, inga allmängiltiga förklaringar eller regelböcker att följa, utan jag, liksom du, kan bara gissa. Med betoning på GISSA! Bara han vet vad han menar - om han nu ens själv riktigt vet det...
Nå, något kan ju ha hänt på de dagar som gått sedan du skrev in till oss. Ibland händer ju saker väldigt snabbt, typ redan i nästa chatt kan allt bli klart och tydligt. Men tyvärr är det kanske nog vanligare att folk fortsätter att uttrycka sig kryptiskt och konstigt, speciellt genom text. Text visar ju bara en bråkdel av allt man skulle kommunicera om man stod f2f, text är väldigt platt och kort och därför superenkelt att missförstå, tolka utgående från sina egna erfarenheter och önskningar eller läsa in mer i än vad där verkligen står. Dessutom gör båda parterna så, så att bara på ett par utbytta meningar kan det gå riktigt snett, då den ena misstörstår den andra, som i sin tur missförstår det som den ena svarade... Att flirta och försöka få kontakt i verkliga livet har därför sina klara fördelar, även om det kan kännas enklare vid första anblicken att få gömma sig bakom en skärm.
Se, det här är nog bara ett konkret exempel på det här med hur nervösa, osäkra och blyga folk brukar bli när de är lite intresserade av någon. Det är som om även den mest balanserade och sociala skulle bli lite schitzo, samtidigt vill hen få kontakt och visa att hen är intresserad som hen absolut inte vill att motparten ska förstå att de är intresserade, för tänk om man blir dissad, avvisad, nobbad, utskrattad?
Så därför kan en person uttrycka sig gåtfullt åt ena hållet i ena sekunden och i nästa sekund verka mena något heeelt annat. I det här fallet gissar vi att han inte kunde säga något annat än nej på frågan om det var du som han tror att gillar honom. För i den sekunden blev han säkert vettskrämd av hur du skulle reagera ifall han svarade ja. Tänk om han hade tolkat dig helt fel och bara inbillat sig att du skulle kunna vara intresserad av honom också!? Tänk om du skulle skratta och säga att han är galen som fått för sig något sådant!? Så klart att han var tvungen att säga nej i alla fall, även om han kanske skulle ha velat säga ja.
En annan förklaring kunde vara att han ville att du på hans nej skulle svara "men jag gillar ju faktiskt dig, ju" och så skulle ni leva lyckliga i alla era dagar. Alltså att han försökte rulla bollen till din hörna. Eller ville han med hallå:et efteråt att du skulle säga något i stil med att jamen visst kan man gilla en sådan kille som du? Alternativt kan det hela ha varit ett försök att väcka din uppmärksamhet genom att göra dig svartsjuk, alltså få dig att tro att han hade någon annan på gång så att du ska "nappa" honom före hon hinner. En gammal klassiker som ytterst sällan funkar... Den brukar mest bara göra folk osäkra och få dem att dra sig undan, inbilla sig att den andra faktiskt är mer intresserad av någon annan istället.
När du sedan skrev att du tror att någon gillar dig, så vågade han kanske inte "spela spelet" mera, eftersom han kanske uppfattade det som att han misslyckades förra gången. Skämdes lite, blev lite räddare att det ska bli missförstånd igen, blev lite blygare -> stelt och konstigt. Gissar jag.
Så mitt förslag är mycket enkelt. Se till att träffa honom irl igen och prata med honom ordentligt. Kolla hur han reagerar om du rör vid honom, står 10 cm för nära honom, låtsas frysa i hopp om att han ska värma dig, håller kvar hans blick lite för länge och andra typiska flirtmetoder. Visar han positivt svar på dem, så ska du helt enkelt säga rakt ut att du tror att du börjar gilla honom. Lyft upp katten på bordet! Jag tycker att tecknen redan är så pass lovande att du har oddsen på din sida. Kärlek handlar om att våga ta chanser! Och livet är för kort för att fega ur sådana här saker!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott