Vad har porren för följder i mitt framtida liv?
06.01.2017
Hej! jag är en pojke på 14 år som ibland tittar på porr. Men jag har börjat fundera på och tänker liksom vad kommer min framtida flickvän (om jag får någon) att tycka om att jag såg/kanske ännu ser på porr när jag var ung.(om jag får en flickvän skulle jag ju absolut sluta se på porr) men denhär "porrtiden" före förhållandet. Lämnar hon mig, eller så kanske bryr hon sig inte så mycket och förhållandet fortsätter. Jag brukar ibland känna dåliga känslor om det och det känns som att jag gör fel mot min (eventuella framtida flickvän) när jag tittar på nakna porrskådespelerskor. Kan det att jag nu tittar på porr ha andra framtida typ "konsekvenser" eller liksom påverka mitt framtida sexliv eller något? Insane

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2017
Hej.
Kommentaren du fick av "tjej 17" här nedanför säger egentligen allt, så jag har inte så mycket att tillägga.
Jag tror att man idag talar för mycket om de negativa följderna av att titta på porr, och jag säger inte att det inte skulle kunna finnas negativa sidor också, men människor har i alla tider njutit av och upphetsats av att se på erotiska bilder, så jag tycker inte att det är någonting du, eller någon alls ska skämmas över.
Porr kan ge material till de egna fantasierna, och förutsatt att porren man ser på inte innehåller våld eller annat osakligt beteende utan bara visar fullvuxna personer som frivilligt har sex - så ser jag inte att det skulle orsaka några problem för dig vare sig nu eller i framtiden.
Det är helt normalt att både tjejer och killar tittar på porr, så en framtida flickvän skulle inte nödvändigtvis tycka illa om det, och OM hon skulle göra det så är det en sak ni får lösa tillsammans sen. Du inser ju sannolikt själv också att sex i verkligheten inte är som på film, utan mycket bättre - eftersom du ju faktiskt känner allting själv då, och själv får vara den som är ansvarig för att göra det skönt för den andra. Den dag du själv har sex med din flickvän så kommer varken du eller hon att bete sig exakt som man gör på film - men det kommer knappast som en överraskning. Livet är ju inte exakt som på film i något annat avseende heller.
Jag tycker inte att du skall oroa dig så mycket över att du ibland tittar på porr, så länge filmerna du ser på är bra och du vill titta på det så är det en mycket säker form av sex, som du kan använda vid sidan om att du själv lär dig hur du själv fungerar som sexuell varelse.
Kram
Tessi