Vad menar han!?
02.12.2016
Hej!! Jag är en tjej på 13 år med en ny crush som jag pratar med mycket och har blivit bra kompis med ny ganska nyligen. Han har som en personlighet i klassen när han är jättesnäll och ber om ursäkt för minsta lilla sak, men när han är med sina kompisar är han en helt annan person och han säger lite vad som helst och är allmänt galen. Jag gillar båda perosnligheterna, men han har alltid mest varit den snälla mot mig och dom andra han är med när han är med mig, men idag sa han till mig; Jag tycker du är ful! Såklart låter det väldigt elakt och jag tänkte inte så mycket på det då, men nu i efterhand undrar jag varför han sa så. Det kan vaa för att han menade det, men det tror jag inte. Det kan också vara för att han börjar känna att han kan vara sig själv med mig och säga såna saker för att han vet att jag inte bryr mig, eller för att han vill reta mig på ett sånt där kärleksfullt sätt killar försöker göra ibland, men jag är väldigt osäker på vilket av de tre! Vad tror ni?? Svara gärna snabbt!! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2016
Hej.
Jag tror inte att han på riktigt skulle mena att du är ful. Antagligen är det precis som du själv tänker - d.v.s. att han sade så för att retas lite och fånga din uppmärksamhet. Idag är det ju ett ganska hårt klimat bland ungdomar och man talar inte alltid så vakert till varandra. Det anses nästan vara lite coolt att tala fult till varandra, även om jag tycker att det är en ganska sorglig trend.
Så jag tycker inte att du skall ta det personligt och tänka att han tycker att du är ful, MEN jag tycker att du skall säga åt honom om han gör om det att det inte är okej att han talar så till dig. Man har rätt att själv säga till om hur man vill bli behandlad, och personligen tycker jag inte att det finns någon "kul grej" alls i att nån säger att man är ful. Det är inte ett tecken på svaghet att konstatera att "jag vill inte att du säger så till mig", istället är det ett tecken på att du kan stå på dig och respekterar dig själv.
Du är fantastisk! Låt honom få veta det genom att kräva att han behandlar dig rätt.
Kram!
Tessi