Vad ska jag göra?
11.01.2015
Detär såhär att jag gillar en kille otroligt mycket och varje gång jag ser honom får jag en klump i magen. Det värsta är att han typ aldrig ser åt mitt håll. Vad ska jag göra? Jag är otroligt blyg och vågar verkligen inte gå fram till honom. Kan ni snälla hjälpa mig! Jag gillar honom så sjukt mycket!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.01.2015
Hej!
Häromdagen hörde jag en diskussion om huruvida det är värre att vara olyckligt kär på avstånd eller om det är värre att först vara lyckligt kär, men sedan bli dumpad och därefter olycklig. De som pratade kom nog fram till att det nog kan kännas värre att vara jättekär i någon, men aldrig våga ta chansen och ens kolla ifall känslorna skulle kunna bli besvarade. De ansåg att den lyckliga kärleken i alternativ två ändå uppvägde så mycket att det kändes som om det var mera värt olyckan som följde. Och kanske har de rätt? Kanske utsätter du dig själv just nu för tortyr helt i onödan? Inte bara för att du alltså enligt den här teorin nu skulle vara mera olycklig summa summarum än en tjej som blivit lämnad, utan för att du ju faktiskt har en chans att göra något åt saken, en chans att ändra på din situation?!
Vi skrev just i en annan fråga här att hur många kärleksfrågor vi än svarar på, så förblir ett svar alltid detsamma: Kärlek handlar om mod, mod att våga göra det man är rädd för. Just nu är du säkert rädd att han ska dissa dig, att din kärlek inte bara är obesvarad utan att han dessutom ska såra dig när han avvisar dig. Det skulle vemsomhelst vara i din situation - ja säkert har varendaste kille och tjej som någonsin varit kär åtminstone någon gång befunnit sig i exakt samma situation som du och känt samma sak. Men massor av dem blev ju lyckligt kära, blev ihop med den de var kära i! Så det måste ju finnas chanser! Det måste ju löna sig att faktiskt ta kontakt med den man gillar och ge kärleken en chans att väckas och växa.
För sannolikheten är just nu mycket större att den här killen du gillar inte har "upptäkt" dig än att han skulle ha sett dig men avfärdat dig. Visst påstås det att alla killar i huvudet går igenom varendaste tjej i sin skola, funderar ifall hon skulle vara "flickvänsmaterial" och sedan ger dem päng på en skala från 1 till 10. Och visst, kanske såväl killar som tjejer hela tiden har radaren aktiverad, ser "snygga brudar" och "sexiga killar" omkring sig osv. MEN! Då är det enbart och endast utgående från utseendet! Och en av Livets Stora Sanningar är att det krävs mer än ett vackert ansikte för att bli en bra pojkvän/flickvän och en stor kärlek! Då måste insidan stämma! Och värderar man bara en person enligt utsidan är det som att välja film bara på basen av affischen eller köpa ett album på basen av en enda sång eller... ja, du fattar.
Så hur ska den här killen förstå vem du är och hurudan du är ifall du aldrig ens har pratat med honom? Hur ska han kunna välja dig eller välja bort dig om han ser bara den lilla toppen av isberget? Ge honom en chans att LÄRA KÄNNA DIG innan du ger upp! Gå fram och prata med honom, skicka åt honom på något socialt medium, möt hans blick, vadsomhelst!!! fler tips på hur du kan ta kontakt finns på våra sidor om Kärlek&sex, så få mer idéer om hur du kan göra där, men oavsett: VÅGA! Visst? Lova! Blyghet går att övervinna, det är inte en egenskap som kommer att begränsa ditt liv och bakbinda dig - om du inte låter den göra det! Du bestämmer!
Lycka till!!!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna