Vad ska jag göra??
01.12.2017
Hej jag är15 åt och har haft crush på en person i 1 år nu å vi har nog varit med varandra några gånger och har haft starka känslor för henne har inte samma känslor nå mer men kan inte sluta tänka på henne å en av mina kompisar har sagt att hon har sagt att hon inte tycker om mig vad ska jag göra för att sluta tänka på henne? Uttern

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.12.2017
Hej Uttern!
Äsch, beklagar att det inte verkar bli något mellan dig och den här tjejen, i alla fall inte nu. Man vet aldrig hur det blir i framtiden, men man kan inte leva så att man går omkring och hoppas på något som kanske, eventuellt, med lite tur ska hända. Hoppet är sidu den stora boven när man ska försöka glömma någon och gå vidare. Om man ännu har lite hopp, så kan förälskelsen inte dö ut av sig själv, och ännu mindre när man försöker svälta ihjäl hoppet för att slippa känslorna för henne.
Det är så lätt hänt att man fortsätter mata det där hoppet genom att dagdrömma om henne, föreställa sig henne så fort man hör en kärlekslåt, fortsätta kika efter henne i korridorerna osv. Ibland gör man det kanske nästan av gammal vana, man liksom bara fortsätter ha henne som ett slags nummer ett på listan, fastän man är nästan säker på att det bara är bortkastad energi. Men ibland matar man också det där hoppet och fortsätter bla att fantisera om henne bara för att det på sätt och vis är rätt skönt att vara kär. Det ger en extra krydda i livet, lite mening och mål, lite tidsfördriv - och de där fjärilarna kan faktiskt kännas riktigt sköna. Alternativet, att inte ha någon alls att tänka på eller spana efter kan kännas tråkigt, men på sätt och vis ensamt också. Har man ingen att tänka på, så kan man känna sig akut ensam, som om man har brist på något, ett tomrum. Singellivet i all sin glans kanske inte glänser så mycket alla gånger...
Ibland var det bara inte meningen att det skulle bli något bestående med en viss person. Man kan diskutera om det är slumpens, ödets, Guds eller någon annans "fel", men faktum kvarstår att alla romanser inte blir till något konkret. Det betyder verkligen inte att de skulle vara bortkastade för det. Fastän det kanske känns dåligt när romansen tar slut, så var det ändå inte bortkastat att uppleva den. Den var bra medan den varade, den var en del av ditt liv då, men förr eller senare måste man acceptera att det är dags att gå vidare. Det påstås att man i medeltal har 5 seriösa kärlekar i sitt liv, så alltså borde 4 kärlekar ta slut om den 5:e ska hålla livet ut. Nej, det är inte så enkelt, man kan ha ingen eller 50 kärlekar i sitt liv och skilsmässor kan leda till nya kärlekar osv osv osv. Min poäng är att vissa förhållanden inte klarar av att vara för evigt, och att det kommer att komma nya. Det är en av de vanliga rädslorna man har för att släppa och gå vidare, att det inte ska komma någon ny efter. "Ingen kommer någonsin att vara lika bra som hon". Men det är klart att det kommer nya kärlekar! Oftast också bättre kärlekar, eftersom man lär sig något om sig själv och om kärleken för varje gång. Så misströsta inte, du vågar nog glömma henne!
Rent konret så kan du pröva med följande tips: Försök att aktivt INTE tänka på henne. När tankarna virrar iväg åt hennes håll, ska du inse det och medvetet försöka tänka på något annat som distraherar dig från henne. Det kan hjälpa att göra något då, som att se en film eller spela ett spel eller vadsomhelst som gör dina tankar upptagna med annat. Tänker du tex på henne när du ska somna kan du ta till olika uppräkningar, tex försök minnas alla på din klass i lågstadiet, alla USA:s delstater eller alla byar/stadsdelar i din hemkommun eller liknande. Jag kan rekommendera en talbok som du laddar ner i telefonen, för den kan du lyssna på med hörlurar närsomhelst när du behöver tänka på annat - musik brukar inte funka lika bra eftersom du kan tänka fastän du lyssnar. Undvik romantiska komedier, kärlekslåtar eller heta sexscener ett tag framöver och umgås gärna med människor, eftersom du behöver vara social och tänka annat än dina egna tankar då. Sluta följa henne på sociala medier, så att du inte påminns om henne varje gång en status från henne snurrar förbi i ditt flöde - och gå verkligen inte och titta på hennes profilbilder eller foton med henne på. Fler tips hittar du på Göra slut - komma över någon.
Jag håller tummarna att det går snabbt och smärtfritt!
Kram, Liselott