Vad ska jag göra!?
15.07.2018
Hej, jag var på ett skriftskoleläger för några dagar sen som hjälpledare, och där började jag gilla en av konfirmanderna. Jag är en flicka och han är en pojke. Och nu så skulle jag villa fråga om han skulle vilja göra något med mig någon dag, är det konstigt om jag som är flicka frågar en pojke om han vill göra något? Jag vet inte riktigt vad jag skulle skriva till honom, och vad om han svarar nej. ...

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.07.2018
Hej!
Så roligt att du hittat någon som du är intresserad av. Det är inte konstigt på nått sätt att en flicka frågar en pojke på dejt. Det händer hela tiden. :)
Det behöver inte vara så märkvärdigt det man skriver eller de sättet man tar kontakt på. Om du vill så kan du försöka få kontakt med honom via sociala medier till en början (Instagram eller Snapchat). Där kan du börja prata med honom och se om ni får igång någon diskussion, så ni kan börja lära känna varandra bättre. Det kan vara ett enkelt ”Vad har du för dig idag då?”. Lär känn honom och sen tycker jag absolut att du ska fråga av honom om han vill träffas. Ja, möjligheten att han säger nej finns MEN möjligheten att han säger ja finns också! Mittiallt sitter han också och funderar på hur han ska ta kontakt med dig.
Jag brukar tänka så att om man får ett nej så vet man de då och man kan sen gå vidare. Och jo, de är jobbigt och de tar sjukt att få ett nej, men tiden läker all sår och man kommer nog över de. Om du inte frågar av honom om han vill träffas så kan de hända att du alltid kommer att tänka ”tänk om..”, så ta mod till dig och ta kontakt med honom!
Lycka till!
Kram, Ida