Vad ska jag göra
30.12.2023
Jag har blivit ihop med en kille igår och idag var vi med varandra i backen. Det var lite stelt och det kändes lite ”off”. Just nu känns allting konstigt och jag vill nästan inte vara med honom längre, men så många vet om det redan och det skulle vara konstigt. Jag vet att det är normalt att det kanske är stelt men detta kändes inte bra. Tjejjen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.01.2024
Hej!
Vad roligt att du blivit tillsammans med en kille. Det är helt normalt att börja vara intresserad av romantiska förhållanden i din ålder och det är också vanligt att man prövar på att bli tillsammans med någon. Men det är heller inte ovanligt att man ganska snabbt börjar känna sig osäker i förhållandet och börjar tvivla på ifall man borde vara tillsammans. Det är helt naturligt och med tiden kommer du lära dig vad just du söker efter i ett förhållande och vilken typ av person som passar just dig bäst. Men det är svårt att veta i så här ung ålder och därför är det helt okej att pröva på ett förhållande och sedan avsluta det när det inte känns bra. Ett litet tips ifall man vill undvika att hamna i en väldigt stel relation är att gärna försöka lära känna personen och umgås lite bara ni två innan ni blir ihop. Det minskar risken att man ångrar sig senare.
Det är som sagt helt okej att pröva på att experimentera med romantiska förhållanden men du behöver inte känna att du bundit dig till något som du inte kan bryta dig loss från. Man får absolut göra slut även om det bara gått en dag. Det kan såklart vara värt att ge det lite tid. Det är inte ovanligt att det är lite stelt i början och varje förhållande kräver att båda parterna jobbar på att att lära känna och acceptera varandra. När man väl känner varandra på insidan, hittat gemensamma intressen och vågat öppna sig för varandra börjar det roliga.
Om man är med en person som är helt sluten, som man inte kommer närmare och förhållandet aldrig går framåt och bara fortsätter vara stelt är det kanske orsak att fundera på ifall man verkligen är rätt för varandra. Det är som sagt helt okej att det är lite stelt i början men efter ett tag borde man känna sig mer och mer bekväm i varandras sällskap och det ska kännas roligt och bra när man ses.
Du ska inte fundera på vad någon utanför ditt förhållande tänker om saken. Det är inte deras liv eller förhållande  utan det är ditt och din pojkväns. Det är bara dina egna och hans tankar och känslor som spelar roll i den här situationen. Vad någon annan tänker ska inte styra dig och dina val gällande ditt liv.
Kan du försöka prata med din pojkvän om hur du känner? Du kan fråga honom hur han tänker om er relation och hur det kändes för honom när ni sågs. Du kan sedan förklara att du kände att det var lite stelt och så kan ni tillsammans fundera på ifall ni vill fortsätta er relation eller avsluta den. Om ni vill fortsätta kan ni fundera tillsammans ifall ni kan umgås på ett sätt som känns mindre stelt. Kan ni ses någonstans där ni båda är bekväma och hitta på något som båda gillar? Om man kan prata och skämta om att det känns stelt brukar det ofta kännas bättre och lätta på stämningen. Då har ni dessutom skapat en kontakt till varandra där ni kan vara ärliga och prata om era känslor. Det kommer göra att ni börjar känna varandra bättre och blir bekvämare i varandras sällskap.
Om du väljer att göra slut är det absolut okej men kom ihåg att vara ärlig med varför du gör slut. Säg det dock gärna på ett vänligt sätt så att han inte känner att det är han som gjort något fel utan att det endast handlar om att du känner att ni inte klickar. Du kan t.ex. förklara att du kände att det var väldigt stelt mellan er när ni sågs och att du inte tror att just ni två är rätt för varandra. Oavsett vad du väljer att göra är det viktigt att du är ärlig med vad du tänker och känner och att du vågar prata med honom. Kommunikation brukar lösa det mesta och det är det absolut viktigaste i ett förhållande och även när man avslutar ett.
Kram,
Rosanna