Vad ska jag göra?
07.02.2024
Hej, jag är i en konstig situation just nu och jag har ingen aning vad jag ska göra eller hur det kommer bli.
För lite mer än två månader sen så addade en kille mig på snap. Han gick i trean på gymnasiet och jag hade spanat in honom i skolan men jag visste inte vad han hette före han addade mig. Jag blev superförvånad när det hände för jag tyckte att han var för snygg för mig. Vi började skriva. Han verkade jättegullig, snäll och omtänksam. Han skrev på ett sätt till mig som ingen annan kille förut har gjort. Sedan vid jul började det gå nedför helt plötsligt. Han blev lite off mot mig. Han började visa sin osäkerhet. Han kunde vara inne på snap men inte svara mig. Jag frågade honom några gånger om han verkligen vill fortsätta lära känna mig och pratade om oss. Han skrev då ungefär att det händer mycket i hans liv och det är därför han inte är så aktiv med att skriva med mig, att han övertänker extremt mycket, att han inte känner mig tillräckligt bra för att veta om han kan bli kär i mig, men att han vill fortsätta lära känna mig. Men hur kan han inte ha tid att skriva med mig, det tar ju bara några sekunder att skicka nåt simpelt? Och är han ännu bara fysiskt attraherad av mig? Sedan fortsatte det gå nedför hur jag än försökte.
Han skrev senare att han är rädd för att slösa min tid och senare märka att han inte får känslor för mig och behöva såra mig, och att han inte vet hur vi ska fortsätta. På samma gång som han ville lära känna mig så var han rädd för att inte få känslor för mig och han känner sig ofta lost. Jag lyckades övertala honom att vi måste träffas för att se om vi klickar. Förresten, hur vet man att man har kemi med någon? Hur märks det?
Vi hade senare bestämt att vi skulle träffas. Men plötsligt en dag efter skolan så skickade han att han är osäker på om vi kan bli något, att han hoppas att jag förstår och att han hatar att såra folk. Jag lyckades igen övertala honom att vi måste träffas IRL före vi kan bestämma oss om vi kan bli nånting. Han skulle fundera. Jag frågade om han hade träffat någon annan. Han skrev att han inte hade det och att han inte är en person som håller på med flera samtidigt. Jag började dissa honom på snap och slutade skicka ansiktsbilder. Senare den veckan skrev han att han har märkt att orsaken till att han inte har velat träffa mig är för att han är rädd för att bli kär, rädd för att bli dumpad eller behöva såra mig och att förhållandet ska gå fel. Han skrev också att han tror nog att han vill prova träffa mig så att han inte behöver ångra sig i efterhand. Vi bestämde att han skulle kunna komma över till mitt en helg då jag är ensam hemma. Jag var jättetaggad och jättenervös. Han frågade också vad jag vill göra om vi träffas. Men några dagar senare så skrev han att han ville skjuta på det och träffa mig först efter han har skrivit klart studentproven, att han inte orkar träffa nån vid sidan om plugget och att han vill fokusera på att skriva bra i proven just nu. Jag förstår ju stressen med studenten men han har väl nog tid över? Varför kan han inte bara spara en kväll till att träffas? Nu måste jag vänta till slutet av mars på en sak som jag inte ens är säker på att det kommer hända. Han verkar ändra sig 24/7 och det ger mig ångest och stress. Jag vet att han är osäker på sig själv men vad ska jag göra. Jag vill verkligen att vi ska bli något och jag orkar inte förlora honom, jag gillar verkligen honom. Ska jag vänta på honom tills han är redo och "har tid" att träffas? Är det värt att vänta? Jag vill vänta men det känns som så lång tid fast det är kanske 1 eller 2 månader. Vad ska jag göra och hur ska jag få honom att bli kär i mig? igelkotten
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
08.02.2024
Hej!
Ursäkta för att du fått vänta så länge på svar. Det låter som att du befinner dig i en komplicerad och förvirrande situation. Jag kan verkligen förstå att du är både frustrerad, fundersam orolig och ledsen. Det är inte lätt att veta vad som är det rätta att göra i en sån här situation. Det finns väl egentligen inga rätt eller fel utan man måste helt enkelt gå på sin egen magkänsla samt acceptera och vara beredd på att det kan gå lite hur som helst och att man inte alltid kan kontrollera vad som händer eller påverka någon annans känslor.
Det låter ju som att något som började så bra och fick dig att känna dig både glad och pirrig numera ger dig mer stress och oro snarare än glädje och välbehag. Det är ju såklart jättesynd att det är på det här viset men det är dessvärre en ganska vanlig del av att dejta. Det är inte alltid en dans på rosor och det är upp till var och en att avgöra ifall man trots motgångarna vill ge förhållandet en chans och hålla ut och vänta på bättre tider eller om man ska dra i bromsen och hoppa av. Ibland kan man se tillbaka efteråt och känna att det var värt det men ibland ser man tillbaka och önskar att man hade gjort annorlunda. Oavsett är det en erfarenhet som man kan lära sig något av.
Jag kan inte med säkerhet säga ifall hans beteende är ett resultat av endast osäkerhet i sig själv eller osäkerhet i er relation. Det är säkert lite av båda. Ibland när man märker att man börja tycka om någon väldigt mycket och relationen börjar bli mer seriös kan det vara extremt skrämmande för vissa människor och deras reaktion är att dom börjar ta avstånd. Det finns många bakomliggande orsaker till det här beteendet och att det kan kännas hotfullt eller till och med otäckt för vissa att låta någon komma allt för nära. Det har ofta att göra med en egen osäkerhet eller något som kan ha hänt tidigare i ungdomen/barndomen. Oavsett vad det beror på kan det sätta käppar i hjulen både för en själv men också för personen som man dejtar. Men det har absolut inget med dig att göra eller att du gjort något fel utan det är hans egna osäkerheter och obearbetade känslor och tankar som spökar och ställer till det. Jag tycker personligen att du har skött det här väldigt bra hittills. Bra jobbat!
Det är bra att han i alla fall är ärlig med varför han har svårt att träffas och ta förhållandet till nästa steg. Det låter som att han har goda avsikter och vill väldigt mycket men i slutändan trots allt låter osäkerheten och övertänkandet vinna. Han verkar undvika situationer som känns allt för jobbiga och obekväma för honom och det är helt okej. Det får han göra men det kan bli väldigt tungt och jobbigt för dig. Alla hälsosamma förhållanden bygger på förtroende och kommunikation och tyvärr brister han lite på båda dessa punkter. Han håller inte vad han lovar (avbokar i sista minuten) och han undviker kontakt ibland. Det är inte rättvist mot dig! Du ska inte behöva jaga efter en person du gillar och du ska verkligen inte behöva övertyga någon att ni ska ses. Även om du har rätt i att man oftast måste ses för att verkligen veta ifall man har kemi så ändrar inte det på faktumet att han verkligen verkar motvillig att göra det. Med tanke på hans tidigare undvikande beteende tänker jag också att förklaringen kring studentskrivningar mest låter som en ursäkt för att inte behöva ses.
Det är upp till dig att avgöra ifall du vill vänta på den här killen så här pass länge. Det kan absolut hända att han är värd allt det här och att ni kan utveckla en helt fantastisk relation men samtidigt tänker jag att det vore väldigt surt ifall du väntade så pass länge och byggde upp förväntningar för att sedan bli besviken på nytt.
Jag tror att det är viktigt att du får lite klarhet kring er situation och hans känslor och avsikter. Du kan förklara att du inte kan vänta på honom om du inte får någon sorts garanti på att han är värd att vänta på. Du förtjänar en pojkvän som vill samma sak som du därför behöver du få någon sorts klarhet och trygghet från honom. Jag förstår absolut att du inte vill förlora honom men jag vill också att du tänker efter för dig själv ifall det är så att du håller fast vid honom för att han är viktig i ditt liv och ger ditt liv mycket glädje eller om det är möjligt att du mest håller fast vid en dröm om en kille och ett förhållande som du hade starka förväntningar på. Ibland har vi så höga förväntningar på en situation eller en person att vi lurar oss själv att saker och ting är bättre än vad dom egentligen är. Det behöver inte vara så i ditt fall men du kan fundera på saken.
Kom ihåg att du förtjänar en partner som prioriterar dig lika mycket som du prioriterar honom. Någon som är ärlig och öppen och som du kan lita på. En person som behandlar dig bra och får dig att känna dig speciell, värdefull och trygg. Du har inte bråttom med att bli tillsammans med någon och jag kan garantera att det är viktigare att ta hand om sig själv och sin mentala hälsa än att vara i ett förhållande med en person man inte kan lita på. Rätt kille kommer att dyka upp med tiden och det är inte en person du ska behöva tjata på för att träffa dig eller jobba för att bli kär i dig. Du är värd mycket mer än så!
Kram och lycka till!
/Rosanna