Vad ska jag säga åt mina föräldrar
15.10.2022
Hej! Jag har börjat träffa en kille, vi ät inte tillsammans ännu men är på g. Jag brukar oftast säga till mina föräldrar om jag träffar någon men alltid när jag gör det börjar det för någon anledning gå dåligt. Min mamma framför allt är ganska dömande när jag träffar någon, det e därför jag aldrig haft en pojkvän. Han jag träffar nu vet ingen i familjen om, bara mina vänner. Jag vill gärna vänta ifall jag blir tillsammans med honom innan jag säger något. För det blir alltid krångligt om man är på g och jag hinner berätta och sen går det utför. Så om jag skulle bli tillsammans hur ska jag då berätta utan att min mamma ska döma. Jag vet inte om hon kommer gilla honom, men han är verkligen sjoer snäll

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2022
Hej,
Jag förstår att det känns som ett dilemma. Dels skulle man ju vilja berätta alla sådana saker som känns som BRA nyheter i ens liv, men man kanske backar lite då man vet att nyheterna inte alltid tas emot som goda nyheter. Jag förstår också att det känns jobbigt då det känns som att du måste smyga för din familj.
Dels tycker jag att du bra kan vänta tills du vet vad det är ni har på gång med killen. Sedan då du vet om det faktiskt är någonring "på riktigt" så är det ju lättare att ta upp saken. Du kanske inte behöver ta upp det som ett stort avslöjande utan mer i förbifarten? Typ då du är påväg ut för att träffa honom så säger du bara att "jag skall ut med X", och då din mamma (sannolikt) frågar om honom så kan du säga att det är en person du har träffat, och berätta lite om honom. Du kan då fråga om din mamma skulle vilja träffa honom och i så fall kan du ju bjuda in honom.
Jag tror inte att din mammas avsikt är att vara besvärlig, men hon är förstås rädd om dig och vill att du skall bli behandlad väl. Därför kan mammor ibland vara lite överbeskyddande. Men det är ju trots allt DU som skall umgås med honom, inte din mamma - så de behöver inte heller vara bästisar. Din mamma kommer också att tvingas inse att hon inte kan fatta beslut för din del, utan hon måste lita på att du själv kan fatta dina egna beslut och att du vet vad du gör.
Börja med att lära känna honom lite bättre så ser du om han är den sorten som man kan ta hem och visa för mamma :)
Kram,
Tessi