Vad ska man göra om sin pojkvän är kort?
10.09.2024
Hej min pojkvän är kortare än mig och de är ganska pinsamt hur ska han växa? (Han är ett och ett halvt år yngre än mig)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2024
Hej,
Med tanke på att din pojkvän är 1,5 år yngre än dig så är det inte speciellt konstigt att han är kortare än dig, och det är helt normalt i den ålder ni är. Hans tillväxtspurt (den period då man växer snabbt på längden)  har antagligen inte börjat ännu så han kommer ännu att bli längre, men det är förstås omöjligt för mig att säga när han kommer att växa och hur mycket. Han kan inte själv påverka sin längdtillväxt, annat än genom att försöka äta, sova och röra på sig regelbundet och tillräckligt och undvika sådant som påverkar hans utveckling negativt (t.ex. nikotinprodukter).
Jag vet ju inte heller hur lång du är och hur lång du kommer att bli, men om du tycker om din pojkvän och vill vara tillsammans med honom så tycker jag inte att du skall bry dig om en sådan sak som att du är längre än honom. Det är viktigt att alla människor skall få känna sig stolta över att de är precis som de är, så din pojkvän skall inte behöva känna att han själv borde vara längre för att vara dig till lags. Han kan inte påverka den saken. Du kan ju inte heller göra någonting för att krympa ner dig så att du blir kortare än honom - och det skall du inte behöva göra eftersom du ser ut exakt som du SKA se ut just nu, precis som han.
Låt inte gammalmodiga och sexistiska ideal bestämma hur någonting "borde" vara. Var istället stolta över att ni har hittat en person ni tycker om.
Kram,
Tessi