Vad ska man tala om????
08.01.2014
Hej! Jag är kär i en kille, vi skickar meddelanden hela tiden...Men på fritiden och i skolan så vågar vi inte säga något åt varandra :/ Problemet är att vi vet inte vad vi ska tal om och säga till varandra...Snälla hjälp.. :( Förälskad tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.01.2014
Hej Förälskad tjej!
Ååå, det där är ett klassiskt problem nuförtiden, då det är så lätt att "gömma" sig bakom en skärm - så mycket så att det till och med kan bli svårt att våga tala med varandra irl (då hjärtat fladdrar och man får tunghäfta och kallsvett... ;)) Vi ska ta och ge dig en rad tips här nu - och inte de traditionella, som att prata om vädret eller TV-program:
- "20 questions"-leken: fråga varandra turvis alla möjliga frågor, om allt från mellannamn till var man har ärr och hur man fick dem, vad man när man var 5 år ville bli när man blev stor, hur drömhuset skulle se ut...
- Antingen-eller-leken: Tycker du bättre om hav eller sjöar, glass eller fylltårta, snowboard eller pulka, Idol eller XFactor, vitt eller svart - och så måste man motivera varför ifall den andra undrar.
- Associationsleken: Den ena säger ett ord, tex blå, den andre säger då det första ord han kommer att tänka på, polisbil, den första säger då det ord hon kommer att tänka på när hon hör ordet polisbil (och alltså inget med blå att göra), som tjuv och polis, och han säger då det han kommer att tänka på, lågstadiet, och hon säger pulpet och han linjal och hon penal och han Decibel-pennan och hon... Det ska alltså gå jättesnabbt, man ska inte alls hinna fundera efter utan bara säga det första som poppar upp i hjärnan och bara på det senaste ordet, inte på det man talat om tidigare. Och säger den ena något som låter intressant kan man avbryta och förklara hur man tänkte då. Jättebra sätt att lära känna varandra, ger massor mera att tala om och oftast massor av skratt.
- Intervju-leken: låtsas intervjua varandra om vadsomhelst från fotbollsintresse till något påhittat som att den ena låtsas vara en kommundirektör som bygger konstiga simhallar i kommunen. Både bra sätt att lära känna varandra och ha kul ihop - eget kul som ingen annan får veta något om.
Överlag brukar det löna sig, när man träffas på tumis och är nervös, att GÖRA något tillsammans. Antingen något där man sysselsätter händerna eller något där man färdas sida vid sida, som att cykla eller gå. Bowla (på spelkonsolen om inte annat), gå ner till båthamnen/stranden (med ficklampor om så behövs), bygg en snölykta, tvätta cyklarna/mopederna eller städa garaget - saker i den stilen. Man behöver inte se på varandra hela tiden och har en mission med det man gör, tex att prismärka småsyskonens urväxta saker att sälja på loppis, så har man mer att prata om konkret - och kan småprata om ditt och datt under tiden, men även sitta tysta små stunder utan att det känns alltför konstigt.
Men mest handlar det nog om att komma över den där tröskeln. När man slutar fokusera på hur nervös man är och vad han ska tycka om man säger något pinsamt, så brukar det gå lättare och lättare varteftersom. Ni har ju den största fördelen av alla, ni VILL ju verkligen vara tillsammans och lära känna varandra mera. :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna