Vad vill han?
02.01.2014
Hej!
Sedan fyra år tillbaka har jag haft lite kontakt med en kille. Vi har varit lite flörtiga med varandra, och de gånger vi setts på stan eller krogen har det alltid uppstått en viss spännaning mellan oss, som om det fanns en stark attraktion mellan oss. Rodnad och så vidare.
Problemet är att vi har bott i olika städer hela tiden. Han bor kvar i vår hemstad och jag har flyttat söderut.
För två år sedan intensifierades trots det vår kontakt en del. Sedan dess har vi försökt ses någon gång varje gång jag är hemma, och han har hört av sig ibland när han är i min nya stad. Dessutom har vi gått hem med varandra från krogen ett tretal gånger.
Samtidigt som jag blir mer och mer intresserad av denna kille, och blir helt nervös varje gång vi ska ses, blir jag också mer och mer förvirrad i vad vi är och vad han vill? Ibland kan han höra av sig och kolla läget, men föreslår oftast inte att vi ska ses eller så. Däremot är han pigg på att höra av sig när han är ute och har druckit lite alkohol. Personligen har jag hela tiden varit rädd för att han endast vill ha en sådan "relation", att man hörs efter krogbesöket. Eftersom jag känner så starkt för honom är jag inte säker på att jag skulle må bra av en sådan situation. Samtidigt får jag inte heller känslan av att han är en sådan person. Han är ganska försiktig och väldigt, väldigt snäll.
Jag tycker att han upplevs lite blyg och osäker när vi ses på tu man hand i nyktert tillstånd, vilket jag har varit ganska drivande i att vi ska göra. Jag vill ju lära känna honom!
Problemet är också att jag inte är så bra på att ta initiativ eller att våga fråga. Försöker hela tiden hitta signaler samt analysera för att förstå. Hittills har det inte gått så bra.
Kan det vara så att han är osäker och blyg inför tjejer? Och att han tycker att det är nog bra att vi bara går hem efter krogen? Att han inte vågar med något annat?
Bör även tillägga att ingen av oss har haft förhållanden innan.
Av denna lilla beskrivning - kan ni säga vad ni tror att saker och ting är? Är han ointresserad eller är vi båda intresserad av varandra men att vi inte vet hur vi ska gå tillväga och att vi därför spelar "spelet" och ser till att ses med alkohol i kroppen?
Vet inte om jag vågar fråga honom. Rädd för att få ett negativt svar. Vill gärna ha kvar honom i mitt liv.
Många hälsningar, Maria

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
09.01.2014
Hej Maria!
Som alltid, så är det stört omöjligt att veta exakt vad som försiggår i någon annans hjärna och hjärta. Men vi kan spekulera lite utgående från vad du skrivit - och utgående från hur vi vet att förhållanden i den här stilen i allmänhet har för vana att fungera, hur killar (så där alla dragna över en kam) kan tänkas fundera. Och vi tycker det du skriver låter som en nästan klassisk situation - och som att du redan tolkat honom som vi nog skulle göra.
Det är vanligt att folk som är förtjusta/förälskade/kära gärna "gömmer sig" bakom berusningen. Speciellt en blyg och osäker person, med ganska lite erfarenhet och ganska dåligt självförtroende när det kommer till det motsatta könet. Det är lätt att ta till alkoholen för att våga göra det man innerst inne vill göra - för gör man bort sig eller blir avvisad när man försöker få igång något mer, så kan man skylla på att man var full och inte visste/menade vad man gjorde. Det är en allmänt vedertagen social ursäkt för att få saker till stånd, och säkert är det mycket som aldrig skulle ha hänt om inte även tex stämningen på krogen skulle ha "hjälpt till". Många misstag och idiotiska saker sker också i fyllan då själlvbeärskningen och impulskontrollen är nedsatt, så alkohol är absolut inget att rekommendera.
Men samtidigt så förändras människor ofta när de är förtjusta/förälskade/kära. Det blir en så stor känslomässig investering att även den mest självsäkra kan bli nervös, blyg, osäker och orolig för att dissas. På sätt och vis är därför en nykter förälskad person inte riktigt "sig själv" heller och vågar kanske mycket mindre än vad han som person annars skulle ha potential till. Därför är det bra att du driver på honom, är den som föreslår träffar och håller igång samtalet. För sannolikheten är att om han bara såg dig som en kompis, så skulle han ha mycket enklare att tala med dig i klart dagsljus, så att säga. Betydde du mindre, så skulle han ha lättare att föreslå träffar, ta initiativ till sex osv. Det gissar vi på i alla fall. Vi tror att nu är också HAN rädd för att få negativa svar av dig. Och tacksam för att du är den drivande när han inte vågar.
Vi tror att meningen du skrev, "är vi båda intresserad av varandra men att vi inte vet hur vi ska gå tillväga och att vi därför spelar "spelet" och ser till att ses med alkohol i kroppen?" stämmer. Och vi tror, som du, att ni nog måste börja "besluta" er om hur ni ska ha det, att det känns som att ni måste det, för alternativet att fortsätta så här inte känns bra. Och därför tror vi att du måste ta upp det här med honom. Att göra det mitt i fyllan och feststämningen är ingen bra idé, men kanske inte under en vanlig tråkig tisdag heller, så vad tror du om middag för två? Kanske läget är lämpligt lagom till desserten att berätta hur du känner? Oavsett var och när: att fråga pang på "vad vill DU?" är kanske så chockartat att han får hjärnsläpp och tunghäfta - och fegar ur - så även om det kan kännas utlämnande och sårbart att utgå från vad du själv känner, så är det lättare för honom att ta ställning till det än att plötsligt måsta häva ur sig hur han vill ha det. Just middag är en bra hint om vad som eventuellt komma skall, så att han kan förbereda sig och bättre veta vad han vill.
Och sedan vet du var du har honom. Vet vad du betyder för honom. Och framförallt hur ni ska gå vidare. Ni är båda värda att få på klart hur ni ska ha det. Och vi tror alltså att det behövs i det här skedet av förhållandet, för tänker ni trampa på samma trappsteg utan att komma någonvart, så är risken stor att ni traskar ner för trappstegen tillbaka och förhållandet rinner ut i sanden. Och det kan gå snabbt ifall någon av er träffar någon annan tänkbar partner. Plötsligt kan det vara för sent och då sitter den andra och ångrar och undrar what if.
Så våga ta steget nu. Jo, vill han inget, så kan du förlora honom. MEN, då "öppnas du upp" för andra möjligheter, andra kärlekar. Tyvärr är det lite så att när man är ordentligt intresserad av någon (eller håller fast vid någon trots att allt hopp är ute) så är det som om man skulle ha en osynlig "Upptagen"-stämpel i pannan, vilket hindrar både en själv för att SE andra runt en och andra från att idsa göra ett försök med en. Vännen, du är värd kärlek nu - inte att sitta och vänta på att kärleken ska eventuellt hända dig en vacker dag. Livet är för kort för att stampa på stället eller för att vänta.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena