vaför är det så himla svårt att säga hejjjjj??
30.10.2014
Hej! Nu är det så att jag har blivit intresserad av en kille i gymnasiet som går på 2:an och jag vet inte hur jag ska visa att jag är intresserad av honom på ett bra sätt utan att det känns påträngande. Han är kanske en aning blyg han också men han verkar vara en jättebra kille. Jag har chattat med honom på facebook ett par gånger men i vi har aldrig sagt hej till varandra en enda gång i skolan. Det här med att lära känna någon via facebook tror jag inte är så bra ifall man aldrig pratat i verkligheten. Så jag funderar bara på hur jag ska våga ta steget i verkligheten på ett bra sätt.. väntar bara på att första hejjet ska bli sagt men det händer liksom aldrig! Vi bara går om varandra. Hjälp mejj! :D Fegis

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.11.2014
Hejsan, Du hade fått bra kommentarer. Det är ju svårt att få igång nån sorts kommunikation med nån som man är intresserad av. Man vill ju så gärna men ändå är det så svårt och så är man ju så rädd för att göra bort sig...
Men det är väl som de säger: "Våga, vinn!" Försök övervinn din rädsla och säg Hej till killen. Vi har en lista på hur man kan skaffa nya kompisar, jag sätter med den också så kanske du kan plocka nåt därifrån. Risken finns ju att allt rinner ut i sanden om ingen vågar ta klivet. Egentligen, vad är det värsta som kunde hända ifall du skulle säga hej? Att han stirrar tillbaka och ser konfunderad ut? Ok, hans problem om han är så omogen att han inte klarar av att nån säger hej till honom :( Jag tror ju iaf inte att han skulle börja skratta eller bua ut dig för att du säger hej till honom. Hans kompisar kan ju förstås retas med honom ifall de vet att han är lite intresserad av dig, men det är ju isf ett bra tecken. Här kommer listan:
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar med dig, verka inte uttråkad eller som att du inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att höra om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv, då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Jag håller tummarna för att det går bra <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna