Våga?
23.07.2015
Hej!
Jag har ett problem som jag behöver snabbt svar till.. Jag är sååååå kär i en kille (=1) som jag kännt i 4-5år och vi har varit jätte nära varandra, jag visste lixom allt om honom och han visste allt om mig.Han var kär i mig då. Men då var vi bara bästa vänner,mitt fel.. Han hjälpte mig alltid och är en jätte bra person och jag fattar inte vad jag tänkte sen.. Jag gick och blev kär i en kille som jag blev ihop med (=2) och jag förlorade kontakten med 1 för han jag var ihop med (2) hatade honom, och jag gjorde ju som han sa för "kärleken är blind" och gjorde mig blind. Jag och (2) var ihop i 4månader och sen gjorde jag slut med honom för han behandlade mig fel och ljög åt mig, jag klarade helt enkelt inte av det mera. Alla mina känslor för honom försvann nästan för snabbt. Dethär är nu år 2015 och nu är jag fast. Känner mig instängd, mitt ex(2) hänger med mina vänner för att få mig att må skit. Jag har fått så jävla starka känslor för (1) nu och vi är jättebra vänner igen. Vi kan prata om allt, och han har hjälpt mig med mitt ex(2). Han(1) och jag har planerat att vara med varanda och så men han har så fullt med sina träningar så det har inte blivit av ännu.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag fattar inte vad jag tänkte med när jag friendzonade honom och blev kär i mitt ex!? Jag är hela tiden på dåligt humör för jag inte har sagt åt honom(1) att jag är kär i honom, mina panikattacker har kommit tillbax pga det. Jag är så nervös och spänd och instängd i känslor. Men nu är det så att han och jag ska på samma fest om några dar, vi ska vara med varandra där. Och nu kommer min fråga, ska jag våga säga det åt honom(2) då? Kommer jag börja må bättre om jag bara får det gjort? Kommer han vilja ha mig som mer än vän? Snälla svara så snabbt som möjligt, jag kan inte bestämma själv vilket beslut jag ska ta pga. min ångest. Tack på förhand! vb

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.07.2015
Hejsan kära vb
Jag tycker som hen i kommentaren. Klart du ska säga till honom att du gillar honom. Bära eller brista, våga vinn och vad det nu allt finns för talesätt.
Du kan ju berätta för honom att du inte vet hur du tänkte när du mittiallt kärade ner dig i 1 och svek 2 som varit din vän. Men att du nu märkt att du har mera än vänskapskänslor för honom (1). Oberoende av om 1 gillar dig ännu eller inte så tycker alla att det är roligt att höra att någon gillar oss. Det gör massor för vårt självförtroende :) han kommer alltså att bli glad oberoende.
Du har ju suveränt planerat om ni dessutom redan bestämt att ni ska vara tillsammans. Låt det inte bli något tårdrypande "jag älskar dig"- dregel på "seinon" bara ;) Ta det om det kommer passligt tillfälle tidigare under kvällen. Eller så ser du iaf till att du inte blir full och klängig tills du ska berätta för honom om dina känslor. Alkohol förstärker den känsla som du har från början, är du ledsen så blir du ännu mera ledsen, är du nervös, blir det ännu värre osv Man tror ofta att man ska våga mera när man är lite full, men det brukar oftast bli pannkaka av alltihopa om man är full.
Om det känns som att du behöver få detta sagt så ska du säga det. Om ni har varit vänner länge så tror inte jag att han vill avsluta er vänskap om du blottar dina känslor fast han inte skulle gilla dig tillbaka på samma sätt. Oberoende så tycker han om dig och bryr sig om dig, om det sen är som vän eller som något mera kan ingen annan än han säga.
Men om det rätta tillfälet inte kommer, alltså att du inte känner att nu, NU är rätta tillfället att berätta för honom, då är det bättre att du väntar och ser. Men å andra sidan kanske han gillar dig mera än som vän, men inte vågar eller vill visa det eftersom du just varit tillsammans med en annan och så går ni båda som katter kring het gröt och väntar, då skulle det ju vara bra om du tog första steget. Ett svårt dilemma det där, och omöjligt att säga exakt hur du borde göra, tyvärr. Men om du bestämmer att du säger det om tillfälle ges och inte om det inte verkar passa. Se hur som helst till att du har roligt och skrattar och skojar massor med honom, kanske tittar lite för länge i hans ögon, smeker hans arm lite extra och sånt, så kanske du lockar honom att säga något först och då får du bara instämma <3
Vi alla här på kontoret håller tummarna för att det lyckas, hör gärna av dig sen hur det gick.
Många varma kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott och sommarjobbaren Hanne <3 <3 <3