Vågar inte
24.10.2013
Hej! Min pojkvän och jag är sååå blyga, vi vågar inte hålla hand, pussas eller hångla. Det är bara på danser som vi vågar, för då har vi ju båda två druckit... Men jag skulle vilja våga alla gånger vi träffas, men vet inte hur jag skall göra för att våga, tycker han ska börja men han gör det aldrig utom på danser. Hur ska jag göra? Hej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej, jag kan så förstå att det känns jobbigt då ingen riktigt vågar ta första steget. Det är ju så mycket lättare i påverkat tillstånd, men det är ju synd för man är ju inte riktigt sig själv heller när man är full. Hur skulle det vara om ni skulle fara på bio? På nån bra film. Där i mörkret kan det kännas lite lättare att ta hans hand. Han vill helt säkert också men vet inte hur han ska få till det. Så bara du "lagar början" så kommer han sig igång också :) Det kan ju vara svårare att föreslå pizza eller att ni far hem till varandra, för då blir det ju fort pinsamt om ingen säger eller gör något. Då är det bättre med just bio, då behöver man ju inte prata så mycket men får ändå sitta nära och i mörkret. Och sen efteråt har man ju massor att prata om filmen, vad som hände och vad man tyckte. Vi har skrivit en hel del om att flirta och hur man ska göra för att "komma till" om du inte redan läst det så kolla här: http://www.decibel.fi/information/karlek-and-sex/karlek/hur-man-flirtar
Ni har säkert kontakt via fb chatten, där kan du kanske puffa på honom lite. Kan vara att du måste se till att det börjar hända något. Nu skriver du ju inte om ni går i samma skola, eller om ni alls kan ses så där till vardags. Om han bor på annat ställe är det ju svårare, men om han ändå går i samma skola och ni ses på raster och liknande så tycker jag att du ska ta tjuren vid hornen och gå fram till honom på nån rast och börja prata, kanske stryka honom över armen, eller ryggen, stå nära osv. Visa att du gillar honom och att du vill visa upp det för alla andra också. Så han vet att du inte skäms över honom eller nåt sånt som man ju kan få för sig om det känns som att "det bara duger i fyllan". Man måste våga lite för att vinna! Strunta i alla tankar om att skämmas, pinsamt och sånt, tryck genast tillbaka allt sånt om det hotar att komma fram. Jag håller tummarna för att ni ska "komma igång". Jag hade en gång en pojkvän som var lika blyg som mig, det enda vi sa till varandra var: "vad fick du i provet?", "Glad påsk", "God jul" och sånt, allt rann ut i sanden efter hand tyvärr, vi kom aldrig längre.Låt det inte gå på det sättet!
Kramar och skuff i rumpan från ungdomsinformatören Sanna