Vågar inte fråga
09.04.2015
Hej. Jag gillar en kille i samma årskurs. Jag skickar med honom och har det roligt innom chattning. På morgonen när ingen är i skolan förutom han och jag och hans nån kompis så vågar han säga hej till mig och kolla i ögonen och då svarar jag absolut hej tillbaka och ler. Men sen när dagen har startat och första lektionen har tagit slut och vi ses på rasterna tittar han inte på mig utan fortsätter gå vidare. Han har sååå många kompisar som han umgås med på rasterna så jag vågar inte gå heller och säga till han då. Efter skolan känns det så pinsamt igen att skicka med han när vi har knappt vågat prata med varandra i skolan. Mina kompisar säger hela tiden att gå nuu men jag vågar inte. Jag skulle så gäärna vilja snacka med han och stå nära honom och bara prata utan att bry oss i andra. Vad kan jag göra för att få hans uppmärksamhet och jag ska våga säga hej. Jag verkligen gillar honom och vill bara prata in real life med honom men vågar inte:( Hjäälp mig?? Säga hej i korridoren

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.04.2015
Hejsan, jamen åååååh jag vet exakt hur det känns fast det är 100 år sen jag var i din ålder. Efter vad jag förstår när jag läser din fråga så är ni båda intresserade men lika blyga. Det är ju jätte vanligt men så förargligt. Man vill så gärna men hur ska man få till det????
Jag tycker ni har det bra på G då ni nu åtm på morgonen vågar ta kontakt. Men sen när det är en massa andra runt om så vill det sig inte. Om han har många kompisar omkring sig så är han säkert rädd att de ska börja reta honom om de märker att ni har något mellan er. Jag tycker nästan att du kanske kunde ta upp det med honom när ni chattar. På ett fint sätt alltså, inte rakt på VARFÖR PRATAR DU INTE MED MIG DÅ ANDRA SER????
Vi har ju också skrivit en massa flirttips om du kollar HÄR.
Det är en svår balansgång det där hur mycket "på" man ska vara. Är man för mycket kanske man skrämmer bort den andra och är man för sval så kanske den andra misstar intresset. Lagom är bäst även här.
Men för att nu ge dig lite tips och råd.
Stick ut lite ur mängden, visst ska man följa lite mode och sånt men visa ändå att du vågar ha din egen stil och att du inte är velig och osjälvständig.
Samma sak gäller din personlighet. Tänk efter vad som gör dig speciell och försök utveckla din personlighet. Försök att inte hela tiden tänka på vad andra tycker och tänker eller vilka förväntningar de har utan se i stället till att du blir en självständig människa med egna åsikter och intressen.  När du sedan pratar med killen kommer han att förstå att du är en tjej som inte lever för att söka bekräftelse utan att du är en rolig och intressant tjej av naturen. Skratta och skoja och visa vilken trevlig tjej du är :)
Visa med ditt kroppsspråk att du är intresserad. Du vet, de där gamla vanliga knepen – ha inte armarna i kors, sitt vänd mot honom, gestikulera när du pratar – det visar att du är engagerad, titta honom i ögonen när ni pratar, lägg huvudet på sned om du vill verka tillmötesgående.
Nästan inga killar tycker om tjejer som skriker och skrattar jättehögt. Det är irriterande och tar fram det sämsta hos tjejer, tycker många killar. Naturligtvis ska vi tjejer inte sluta skratta högt och vara jobbiga om vi känner för det! Men vi kanske ska tona ner den sidan lite grann hos oss själva om vi vill göra ett gott intryck på en kille vi är intresserade av. Killar vill ofta inte ha superivriga, maniska tjejer. Tänk på vilken sorts energi du vill utstråla. Sexig energi är ofta lite lugn och självsäker. Kom ihåg att den energi som flödar genom dig smittar av sig på andra.
Känner du att du så smått börjar ”tappa” honom under samtalet, säg att du måste iväg och gå därifrån. Var den som avslutar det hela, kanske när det är som roligast. Blir han intresserad så kommer han att söka upp dig igen.
Konsten är också att hela tiden hålla i bakhuvudet att ”det gör ingenting om han inte blir intresserad, jag kan ha eller mista honom”. Tänk på Beyonces låt: ”Don’t you ever for a second get to thinking you’re irreplacable”. Då kommer du automatiskt på något magiskt sätt att framstå som mycket mer attraktiv. Om du visar att du egentligen inte behöver honom, du kan ju få vem som helst, så kommer du att bli mer intressant i hans ögon.
Jag håller tummarna att ni ska våga komma till skott <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna som lånat en del härifrån: http://killargillar.theinformationguru.com/index.htm