väldigt avundsjuk
23.08.2015
Hej
Det är så att jag är såååååååååå avundsjuk för min man.. Vi är nästan 4 år gifta o har 2 barn. Vi gifte oss genom kärlek. Både älskar varandra jätte mycket. Problemet är med mig, jag har dålig självförtroende, men jag tycker o andra tycker att jag är fin o snygg o det är inget alls fel på mig. Men så fort jag går ut med min man så håller jag ögonen öppna på honom, om han nu kollar på tjejer eller inte,,, o han gör mig aldrig ledsen o han säger aldrig om hon där tjejen är snygg eller inte.. Ibland tycker jag att han smyg tittar på tjejer... ååhhh när sommaren kommer så hatar jag mig själv,, för alla andra tjejer klär sig osv... jag blir till o med avundsjuk från tv när snygga tjejer kommer ut,,, snälla hjälp mig på grund av min dåliga självförtroende och avundsjukan kan vi inte göra något roligt,, det blir bara bråk ibland , han bara nekar o säger att han inte kollar osv,, men vad ska jag göra jag kan inte låta bli.. Jag vet jag är så sjuk. :"(
ZJ ZJ

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2015
Hej ZJ!
För det första: nej, du är inte sjuk. Svarsjuka kan nog kännas lika starkt som en sjukdom och den kan påverka livet lika mycket. Men man kan nog få svartsjukan att både minska och försvinna - den är inget man måste leva med hela livet!
Precis som du själv förstått, så hänger nog svartsjukan ihop med hur svag självkänsla man har (självkänsla = hur värdefull man känner sig, det som vi i dagligt tal brukar mena med självförtroende). Om man innerst inne inte riktigt kan tro på att man själv nog är värd att älskas och att en annan människa kan välja en framom alla andra tjejer i världen, ja då vågar man ju inte helt och hållet lita på hans kärlek. En person med stark självkänsla älskar sig själv MED fel och brister, hon kan förlåta sig själv för misstag och är inte så beroende av andras åsikter eller uppskattning. Men har man svag självkänsla, så kämpar man med att tro på sig själv och då är det såklart svårt att tro att någon annan kan tro på en. Tror man innerst inne inte att någon kan älska en, så är man såklart hela tiden rädd att han ska inse det själv. Att han ska lämna en för någon bättre eller bara inse hur värdelös man är.
Så därför brukar man säga att lösningen på (botemedlet mot) svartsjuka är INTE att ens partner ska börja undvika att till exempel tala med eller ens se åt andra kvinnor. Det gör det bara värre, för då kan man börja inbilla sig att det faktiskt skulle vara farligt om han till exempel såg på en snygg kvinna på TV.
Det enda som hjälper är att man försöker stärka sin egen självkänsla. Det finns en massa tips på hur man ska göra det, både här på Decibel under Självkänska och självförtroende, och om man googlar på nätet. Det kräver nog tid och ansträngning, det kan kännas jobbigt och fånigt och tröstlöst, men det hjälper absolut. Och det påverkar hela livet positivt, inte bara minskar svartsjukan och gör kärleken bättre.
Att försöka stärka självkänslan på alla plan i livet är bättre än att fokusera bara på vissa bitar, som utseendet eller kärleken. Minns att du är en underbar mamma också och påminn dig själv om de saker du är bra på här i livet och utveckla dem. Nu vet vi ju inte om du arbetar eller om du är hemma med barnen, men försök ändå att hitta en plats och en roll i livet där du inte i första hand är mamma och fru. Gå med i olika grupper av människor där ni har ett gemensamt intresse, där du kan försöka få nya vänner. Och hitta något att göra utanför hemmet där du kan känna dig nyttig och uppskattad (volontärarbete, föreningsliv, kurser och så vidare). Ja, småbarnsmammor idag behöver absolut få lite egen tid för sitt eget liv, och moderna män kan absolut sköta barnen några timmar i veckan så att mammorna kan göra något för sin egen skull.
Om du gör ditt eget liv intressant och givande och innehållsrikt, så märker du snart hur bra du mår av det i själen, hur lycklig du blir. Och mår du bra i dig själv, så tycker du bättre om dig själv och då är det lättare att tro att din man kan tycka om dig också. Då behöver du inte vara så rädd för att förlora honom. Han kommer verkligen att tycka ännu mera om dig också när du känner dig nöjd och glad i dig själv - han vill ju att du ska vara lycklig.
Hoppas att det här var till hjälp!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott