Varför aldrig mig?
16.07.2015
Hej! Det är så att jag och min kompis far ofta och träffar folk som vi har mött på danser osv. Men nu är det så att min kompis ser mycket bättre ut en mig. Hon har det där speciella utseendet. Och killarna vi träffar har all sin koncentration på henne. Men saken är den att hon säger inte så mycket utan det är mest jag som frågar killarna saker och försöker skämta med dem Osv men ändå är det som att de bara ser henne. Jag är så trött på att detta händer varenda gång,utan undantag. Det förstör mycket min självkänsla och det känns som att jag aldrig kommer vara ett förstahandsval ,åtminstone inte i sällskap av min kompis. Och saken är den att även om de skulle börja tycka om mig sen så jag skulle inte kunna släppa det fakto att de faktist velat ha henne först.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.07.2015
Hej!
Vi förstår dig, det är aldrig bra för en själv att känna det som om man alltid kommer på andra plats. Det spelar egentligen ingen roll huruvida det ALLTID är så eller hur mycket det faktiskt är så, det är själva känslan som fräter i hjärtat. Ibland räcker det med att komma på tanken, "tänk om det är så..." och så börjar det fröet gro till en överväldigande, snärjande och kvävande ogräs-skog i själen. Det kan bli svårt för någon annan då att motbevisa en, till och med för en själv att motbevisa en själv, när fördomen eller tankemönstret grott och växt sig så stark.
Men det är klart att det finns knep för att komma ur det här tankemönstret. För det ÄR bara ett tankemönster sist och slutligen, och sådana kan man alltid ändra på, oavsett hur verkligheten ser ut. Det är dock bara lite svårare och tyngre att tänka positivt än att tänka negativt. Att tänka negativt har sin smittande, kvävande förmåga i sig, den sprider sig som en löpeld och nappar snabbt och lätt tag i minsta lilla skäl eller ursäkt till att tänka ännu mer negativt, till och med så långt att man omedvetet hjärntvättar sig själv till det negativa.
Så vi har två råd åt dig nu. Det ena är "lättare"; att börja hänga med någon annan som inte får dig att känna dig sämre. Men du gillar säkert din kompis som person, och ni har ett fungerande system när ni far på danser och träffar folk. Att hitta någon annan att fara på danserna och söka kontakt med folk med är kanske inte heller det lättaste. Eller ens moraliskt schysst alla gånger... För det är ju ändå inte din kompis fel. Hon försöker ju faktiskt inte skada dig genom att vara snygg och lockande på det motsatta könet. Things just happen in life. Kanske du kunde se det här som en livsläxa, att lära dig fungera och till och med hållas lycklig trots det här "motståndet" som din vän innebär. Typ att ödet har gett dig henne för att hjälpa dig växa som människa, övervinna utmaningen och hitta dig själv som person? Kanske få dig att inse prioritetsordningen i livet? För vänner är ändå vänner. Span på danserna kommer och går, men hon består. Och hon är också så mycket mer än sin utsida för dig, hon är din VÄN. "Riktiga vänner är som diamanter, dyrbara och sällsynta"
Dessutom: kanske HON är avundsjuk på dig för hur lätt och smidigt du vågar prata med killar? Avundsjuk på hur du hittar på skämten, hur det verkar lekande lätt för dig att ta kontakt med främlingar, hur du verkar ha så bra självkänsla? Hur ser er relation ut ur hennes vinkel, tror du, ärligt? Tänk om hon lider något fruktansvärt för att hon är så blyg, tänk om hon tycker att hon aldrig kan säga något smart och roligt - som du - och att hon hellre hade varit charmig än snygg? För kanske hon känner att de bara bryr sig om hennes utsida, att hennes insida (personlighet, själ) aldrig riktigt räcker till...? Man vet aldrig vilka demoner till tankemönster andra har i skallen och hur det påverkar dem...
Sedan när det gäller killarna: okej, kanske de ser på hennes utsida och blir lite betuttade i den till att börja med. Så fungerar mänskligheten, vi dras till det vi tycker är snyggt. Men vi har också alla en personlig smak, så alla kommer faktiskt inte att tycka att hon är så märkvärdig. Det går killar förbi er hela tiden på danserna som inte bryr sig om henne av en eller annan anledning. Sedan är det STOR skillnad på att tycka någon är snygg och att verkligen intressera sig för en person. Snygghet gör samtidigt folk blinda, de stirrar för mycket på skalet för att ens alla gånger håxa att försöka se under skalet. Och visar hon inte så mycket av sin insida tex genom att prata, så kanske deras intresse blir både flyktigt och ytligt. Attraktion kanske kan uppstå på en sekund på grund av någons utseende. Kärlek vid första ögonkastet är extremfallet av det här. Men tänk på hur många snygga människor kan uppföra sig och se ut innanför skalet - procenten självgoda skitstövlar är rätt stor bland dem ;) För att kärlek, genuint intresse, faktiskt ska uppstå dock, så måste insidorna fungera ihop. Man måste trivas ihop, ha gemensamma värderingar eller intressen, kunna skratta tillsammans... (eller vilka personliga egenskaper som nu är viktiga för den personen). Du och din kompis har precis exakt lika stor chans att lyckas i ett kärleksförhållande. Förstår du det, ni har lika stor chans att bli lyckligt kära! Oavsett hur killarna i fråga först fick upp ögonen för er.
Så om din framtida pojkvän tittade först på henne, så betyder det ingenting om du inte gör det till en betydelse. Tänk om det istället var er dialekt som var den faktor som drog honom till er, som gjorde att han vågade börja prata med er? Eller att han känner hennes kusin, eller såg dig på KAJs spelning, eller såg hur du utstrålade glädje och njutning på dansgolvet på förra ungdomsdansen och lockades av det, eller tycker om just sådana smilgropar som du har... Eller någon annan av miljoner orsaker som kan föra er samman. Ser man noga på vem han egentligen gillade först också, så har din kompis ändå brädats av typ Angelina Jolie, Jennifer Lawrence och Emilia från dagissandlådan som var hans första kärlek.
Och så min sista slutkläm. Säg att det finns en kille där ute som du kommer att träffa, bli kär i, som besvarar dina känslor och som du kommer att vara lyckligt kär i i x antal dagar, månader, år. Kanske han först tittade på din kompis. Men ungefär som om han skulle ha sett på Jennifer Lawrence på bild, som något ouppnåeligt för honom. Han kanske exempelvis inte anser sig ha en chans, för hans självkänsla kanske inte heller är något att hänga i julgranen. Eller så blir hon som en snygg motorcykel, som man kan beundra och ha utseende-åsikter om. Eller så klickar det inte mellan dem, helt enkelt. Man klickar bara inte med varendaste snygging man ser. Just han fattar inte tycke för just hennes insida. Därför blir hon kanske aldrig på riktigt intressant för honom, han fäster kanske egentligen aldrig uppmärksamheten på henne. Men efter att ha talat med dig i 10 minuter, skrattat tillsammans med dig, så förälskar han sig i glittret i dina ögon och erat gemensamma sinne för humor. Då blir du söt, vacker, snygg i hans ögon, precis som alla man älskar blir.
Så låt inte hennes skal skada din insida, okej? Du är älskvärd precis som du är för den du är, glöm aldrig det!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna