Varför tar han avstånd?
20.01.2014
Hej!
Jag och en kille har träffat sporadiskt (inte så ofta, kanske 5 ggr per halvår), under ca två års tid. Vi har haft sex några gånger (efter krogen), men för det mesta ses vi över fika och middag. Tyvärr har vår "relation" aldrig riktigt lyft sig. Vi är båda väldigt inbundna känslomässigt och öppnar oss inte så lätt när det gäller den biten. Vi har aldrig pratat med varandra om varför vi ses överhuvudtaget.
Det som har gjort mig både ledsen och fundersam under dessa år är att han ibland liksom "försvinner" och tar avstånd från mig. Detta oftast efter att vi setts lite mer "intensivt" under ett par veckor. Det är liksom som om han tar avstånd när vi hamnar vid det där vägskälet - då vi egentligen borde prata ut med varandra. Sedan kan han höra av sig efter någon månad igen och kolla läget.
Jag blir så frustrerad, och jag vet att svaret på mina funderingar är att prata med honom. Det jag undrar är mest om det finns några "teorier" kring varför killar drar sig undan på det där sättet? Om han inte var intresserad skulle han ju inte 1. Höra av sig mellan varven 2. Rodna när vi ses 3. Upplevas lite nervös när vi ses nyktra.
Hur ska jag tänka kring detta?
Mvh Isa

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej Isa!
Oj hördu, teorier finns det säkert i hundratals. Undrar hur många miljoner tjejer som suttit och hittat tänkbara förklaringar och orsaker till varför än den ena och än den andra killen betett sig "konstigt" och oförklarligt. I de flesta fall kanske inte ens killen ifråga ens vet själv vad han vill, vad han känner och varför han gör som han gör. Men oavsett så är det nog rätt vanligt att en relation kan fastna och "stampa på stället" i utvecklingen också - till och med i åratal om ingen antingen tar tag i det eller avslutar det. I många fall så upphör hela relationen plötsligt bara genom att den ena får pojkvän/flickvän och inte alls längre är intresserad av att nöta samma fläck månad ut och månad in.
Jo, det är klart att du ska prata med honom - efter att du först funderat ut hur du själv vill ha det. Vill du ens själv att förhållandet ska bli stadigt, officiellt och djupare? Eller är du också osäker för att du innerst inne vet att han inte är så väldans rätt för dig? du skriver att både du och han osäkra och inbundna känslomässigt och det är säkert en orsak till att ni inte får till det, att ingen av er gör något val. Men hur skulle ett sådant förhållande i så fall bli i fortsättningen, om ingen av er är den som vågar öppna munnen först? Ska ni tiga om elefanten i rummet resten av era liv när ni tex har problem, eller? Visst, när man är förtjust i någon kan även den mest självsäkra, socialt duktiga och öppna bli nervös, blyg och osäker - men i något skede måste man ju komma förbi tröskeln och åtminstone ta ett beslut om ja eller nej. Ska ni satsa eller inte.
Visst KAN ni fortsätta så här ett tag till, kanske tills den ena av er hittar någon annan. Men varför skulle du skriva till oss om du inte känner att du behöver få en riktning på det här? Få det att gå åt något håll, inte stampa på stället alltså. Vill du ha en puff i baken för att våga, så här kommer den: P U F F ! ;D Vad har du att förlora? Vad har du att vinna? Vad förlorar du medan du väntar på att något ska hända? GÖR något nu!
För det kan vara så enkelt att han är lika osäker på dig som du är osäker på honom. "Vad vill hon?" - och att hans osäkerhet visar sig alltid då det börjar bli lite hetare. Kanske. Lite som att bada i kallt havsvatten och våga sig i till knäna men inte våga kasta sig ut och simma.
Visst, det finns en maaassa teorier om hur karlar drar sig undan så fort det börjar bli seriöst, att de vill vara fria att "så sin vildhavre", att de är rädda för att binda sig och satsa, att de inte är redo för förhållande osv osv osv. Men tyvärr, tyvärr, i de allra, aaallra, flesta fall är det bara ursäkter för att de helt enkelt inte vill göra de här grejerna med just den här tjejen. De är inte tillräckligt intresserade eller kära för att verkligen vilja vara tillsammans med henne på allvar. De tycker det är riktigt lämpligt att bara ha ett "någon gång i fyllan efter krogen"-förhållande. Om man drar alla över en kam alltså. Och drar man alla tjejer över en kam, så kanske de strävar till det fasta förhållandet och försöker pressa fram något som killen inte alls är villig till. Beklagar att vi skriver det här, du vill säkert inte höra det. Men det här är ju alltså också en tänkbar förklaring.
Så prata med honom. Eller fortsätt ha det så här. Eller bara låt det rinna ut i sanden om du inte är intresserad. Du hör säkert på oss att vi inte är så där jättepositivt inställda till den här historien. För att vi nog tycker att om där fanns möjlighet till något MER, så hade det nog hänt redan. Är den kille faktiskt kär, så VILL han ju vara tillsammans med den tjejen. Vi tycker att du skulle vara värd det! Värd att någon verkligen vill vara med dig just dig och ingen annan 24/7. Inte bara nu som då när andan faller på och däremellan leva sitt eget liv utan löften och band. Men det är bara vår åsikt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna