Vem är han kär i?
30.12.2017
Hej! Här har jag skrivit mycke då då jag har varit hopplöst föeälskad och så vidare. Jag tycker att jag har fått bra hjälp härifrån med mina problem. Nu är det såhär att jag har pojkvän nu sedan snart 2 år tillbaka. Jag tycker överlag att vi har en bra relation, men jag har några problem som jag funderar över.
Första problemet är att han är spelberoende, och har det inte så lätt med den saken. Han har upsökt psykolog för problemet och var spelfri i 2 månader ungefär. Sedan började han på nytt att spela och nu är han tillbaka i fällan. Jag vet inte vad jag skall göra för detta kommer bli et problem i framiden om det fortsätter. Han är medveten om sitt beroende och försöker så gott han kan men just nu kan han inte kontrollera sig eller behärska sitt spelande.
Andra problemet är att han bor hemma ännu och läser merkonom men han kommer inte överens med sina föräldrar och det blir ibland grova ord och dåligt beteendene från hans sida och jag tycker synd om hans föräldrar som verkligen försöker sitt allt att han skall må bra.
Tredje problemet är att han har börjat snusa och jag har alltid varit emot snus. Till en början var jag arg ledsen och besviken men nu så går det, men vill hellst att han slutar men jag kan inte kontrollera honom eller bestämma över hans val.
Det fjärjde och det kanske störsa problemet är att han har svårt att komma över en tjej som han har haft en föräskelse på förut. Han och tjejen är familjebecanta så det går inte att undvika att de träffas. Tjejen har inget som hellst intresse för honom tillbaka så jag förstår inte vart problemet sitter för honom att komma över henne. Han är ju tillsammans med mig så varför behöver han ens fundera på hur det skulle vara att vara tillsammans med henne. Jag har ochså små förälskelser men jag skulle aldrig vija byta bort min pojkvän och funderar inte ens på hur det skulle vara att vara tillsammans med dem. Dessutom så har jag kommit över alla mina tidigare förälskelser eftersom att jag vet att jag är nu tillsammans med den kille som jag älskar och vill vara tillsammans med. Varför har han då så stort problem med att komma över denna tjej då? vad skall jag göra? det känns som om han bara dagdrömmer om henne och är med mig på sidan om, Jag känner mig värdelös och inte älskad på det sättet som jag skulle vila bli älskad på. Jag vill att han skall koncentrera sig på mig och kunna säga rakt och ärligt att han är över denna tjej och han inte skulle vilja ha ett förhållande med henne. Jag blir så ledsen och så arg så detta har gjort att vi har bråkat så dett nästan har tagit slut mellan oss. Älskar han denna tjej mer än mig? Varför kan han inte ge sig då han vet att det aldrig kommer bli någonting mellan dem? är det därför han har svårt att komma över henne för att han aldrig kommer att få uppleva hur det skulle vara att vara tilsammans med henne. Han tycker det är känsligt ämne om man tar upp det med honom och jag försöker berätta om hur jag mår av det och hur jag känner.
Snälla hjälp mig! Vad skall jag ta mig till? flickvännen

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.01.2018
Hej!
De är viktigt att komma ihåg att man inte kan kontrollera en annan människas val och beteende. Du kan inte tvinga honom att sluta spela eller sluta snusa, utan han måste själv vilja sluta. Du kan säga åt honom vad du tycker om det, men du kan inte tvinga honom till något
.
Jag förstod inte riktigt om han har sagt det rakt ut åt dig att han har en förälskelse eller om han sagt att han har haft en förälskelse.Om han säger att han har en förälskelse på henne och inte har kommit över henne, så de e inte okej. Eftersom du är hans flickvän. Om han säger att han inte har några känslor för henne så måst du tro på det och inte ta upp det mera.  Du beskriver också att för dig känns det som att han dagdrömmer om henne och är bara vid sidan om med dig, det är din känsla och det betyder ju inte att han gör det.
Du måst fundera vad du orkar med. Kan du acceptera att han gör dessa saker? Du kan välja vad DU gör och göra val för att du skall må bättre. Jag hoppar verkligen du får rett ut dina tankar och att det löser sig! Du förtjänar någon som älskar dig.
Kram, Ida