Vet inte vad jag håller på med?
02.07.2015
Hej Decibel!
Nu är det såhär att jag känner att jag inte vet riktigt vad jag håller på med eller om det är rätt eller fel som jag gör :(.
Jag har varit tillsammans med en kille i ca 2 månader förut men sen bestämde vi oss för att bara vara vänner tills vi lär känna varadra lite bättre så ser vi sen om det blir nåt. (för vi kunde inte träffas så mkt när vi var tsm). Så nu gar vi på G. Nu i sommar träffas vi ibland då han har tid och inte arbetar för han arbetar hela sommaren. Vi brukar chatta ofta och prata om allt och jag känner att det borde gå att lita på honom.(skriver mera i hemlig tilläggsinform.) Visste inte riktigt hur jag skulle skriva det är så långt men hoppas ni förstår lite iaf. Att jag vet inte om det är rätt. Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
07.07.2015
Hej Anonym!
Jodu vännen, vi förstår att det här inte är lätt. Hur ska man veta om en viss handling, ett visst val, är rätt eller inte? Och om det inte är rätt, vad ska man göra då? Tänk om man väljer fel? Och måste det faktiskt på riktigt alltid kännas 100% rätt för att det ska vara okej? Alla beslut man gör baserade på känslor, hur vet man om känslorna var rätt eller fel? Vad är rätt sorts känslor - hur borde det kännas för att vara rätt? Är dagens värld kanske lite väl mycket fokuserad på vad som är rätt och äkta? Det tjatas ju i alla fall väldigt mycket om det i glassiga tjejmagasin... "Mina känslor för honom var äkta...." Och traditionellt har det rätta ju också betonats mycket inom sexualundervisningen, typ "ha inte sex med någon om det inte känns rätt". Men igen, vad är rätt?
Okej, så mycket är ju klart att om det inte känns rätt, så måste det vara fel. Om världen ska vara svartvit, alltså. Om det känns fel så är det fel. Om man är osäker och inte kan bestämma sig, så finns det troligen något underliggande som säger åt en att det inte är tillräckligt rätt för att vara rätt. Hänger du med i våra funderingar? Hursomhelst, eftersom du själv funderar över det här, så spelar rätt och fel roll för just dig, och då ska du ta hänsyn till dig själv. Inte fundera på vad andra skulle tycka, inte fundera på vad han tycker, utan vad tycker DU??? Typ om du är rädd att andra ska tycka att du är slampig om du exempelvis har sex med honom utan att ni är ihop eller utan att du är kär i honom eller utan att du säkert vet vad han känner för dig (typ att han bara vill ha sex) - är det hinder nog för att vara med honom? Vad skulle du tycka om det var en kompis som berättade att hon var i en exakt likadan situation som du är i nu? Vad skulle du ge henne för råd? För de råden säger säkert en hel del om vad du egentligen tycker.
Kan du göra saker du inte är helt övertygad om? Alltså kan du göra ett val, konstatera att det var ett dåligt val, förlåta dig själv för att du inser att du är bara människa och alla människor gör fel val ibland, och sedan gå vidare med ditt liv? Eller sparkar du dig själv i huvudet i flera veckor för att du misslyckades? Och hur fungerar du - tror du, kan vara svårt att veta på förhand - när det gäller kärlek, känslor, intimitet, sex osv? Är det annorlunda då? Har du tex vissa förväntningar på hur det BORDE vara i ditt kärleksliv för att vara rätt? Är de förväntningarna realistiska? Eller skulle du må skit ifall du nöjde dig med något mindre än det du känner att du är värd? Vi tar första gången man har sex som exempel för att förklara mera: många har höga förväntingar om hur det borde vara första gången de har sex. Men kanske kan ett "helt okej"-samlag vara acceptabelt - måste det vara perfekt enligt planen? Och kan inte för höga förväntningar vara just det som gör det misslyckat? Borde inte även andra och femtonde och femhundrafjärde gången vara minst lika bra? Eller finns det inget perfekt när det gäller sex, men nog "för dåligt"-sex? Och känns det inte tillräckligt bra, så kanske det kommer nya chanser?
Vad VILL du ha ut av er relation? Hur skulle den vara om du fick välja? Skulle du vilja vara ihop med honom? Skulle du vilja bara strula och fortsätta ha på g utan löften och band? Och vad var det egentligen som gjorde att ni inte fortsatte vara ihop? Är tidsbrist och att inte "känna varandra tillräckligt bra" godtagbara skäl, tycker du, ifall känslorna är starka? Vem av er var det egentligen som inte ville vara ihop - och varför? För det där varför kan nog spela väldigt stor roll... Det där varför kanske inte försvinner någonstans, det där varför kanske fortsätter att påverka er relation, kanske till och med är avgörande för er framtid? Vill du ha en framtid med honom, en hurudan och vad krävs i så fall för att få den? Minns att inget någonsin blir fullkomligt perfekt - så vad är minimi?
Som du märker, så kan vi inte ge dig något ja- eller nej-svar. Inget gör si eller gör så. Vi kan inte heller veta vad som vore bäst - antingen vet du det nog innerst inne själv, finner svaret med hjälp av alla frågorna vi ställde, eller så väljer du och lever med det valet. Det är inte så farligt att välja fel, ingen och inget är perfekt, så ställ inte för höga krav på dig själv, vännen. Och kanske du inte måste välja just exakt nu?
kram, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna