Vi hade...det
24.11.2013
Hej!
Jag år 17 år, har en pv som är 18. Han går i skola i Tammefors, när han kom hem i fredags så låg vi och hånglade i min säng, han tog då av sig sin tröja och byxor, sen min tröja och mina pyjamasbyxor och hoppade på mig. Då frågade jag vad han höll på med och då flinade han och så hade vi sex. Det var så otroligt skönt osv. Men igår (lördag) så messade han mig och skrev typ att jag var dålig på att ha sex, att jag måste öva mera till nästa gång. Hur skulle jag kunna öva på att ha sex utan honom!!? Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
29.11.2013
Hej!
Nämen, vaddå "inte bra på sex"! B*llsh*t!!! Klart att man inte kan vara bra på sex sådär bara, man måste ju ÖVA, precis som med allt annat i livet! Hallå, ingen föds som den fulländade älskaren/älskarinnan, vi är alla nybörjare i början och alla måste vi LÄRA oss!!
Så vi tycker det var fräckt sagt av honom - och hoppas du sa till på skarpen. Fastän du skulle vara hur dålig eller hur bra som helst, så är sådant där ändå inget man säger åt varandra, speciellt inte om man bryr sig om den andras känslor. Men nåja, alla måste vi också LÄRA oss vad som är okej och inte okej i ett förhållande - vi måste alla LÄRA oss att HA ett förhållande. Så på sätt och vis så både uppfostrar vi varandra och är varandras lärare i ett kärleksförhållande. Alla kläcker ur sig dumheter ibland, både för att man inte tänkte efter före och för att man kanske inte visste, men då är det den andras uppgift att vara ärlig och säga hördudu, det där sårade! Och speciellt när det gäller något så himla intimt och personligt och känsligt som sex. För att inte tala om FÖRSTA gången man har sex. Äsch, vad synd att han skulle släppte ur sig en sådan där groda nu och förstöra lite av minnet av den här händelsen för dig. Nå, inför nästa gång ni träffas hoppas vi att du säger till om det här. Både för att han ska lära sig och för att du ska må bättre. Det handlar ju också om att visa respekt, och säger du till så respekterar du i alla fall dig själv.
Förhoppningsvis kan ni så småningom bygga upp ett förtroende mellan varandra, så att ni vågar prata om sex också. Då är chansen större att man inte släpper grodor ur sig, inte gör misstag bara för att man inte pratat om det och inte sårar varandra i misstag - och inte fortsätter med samma dåliga stil. Kom ihåg att ingen är tankeläsare, så det är bra att försöka få ett så tryggt och ärligt förhållande att man så småningom till och med kan fråga typ "känns det här bra för dig?" eller "kan du göra så här istället, det är skönare".
Men nu när du satt igång med ditt sexliv på allvar, så rekommenderar vi att du läser allt som sex under vårt nya Månadens tema: basfakta om sex (vi tjuvstartade fastän det inte är december än)! Där finns allt möjligt du behöver veta både före, under och efter. Kolla även under informationssidorna om sex, där finns ännu mer bra att veta!
Hoppas du får tuuusen ljuvliga stunder än! Och kom ihåg skyddet, visst! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena