Vigsel
04.01.2015
Hej Decibel!
Jag och min fästman har länge väntat på att få gifta oss. Det enda som har hindrat oss är min ålder. Jag fyller snart 18, och undrar över en del saker.
Hur länge tar hindersprövningen? Går det (och är det någon vits) att ansöka om den innan att jag har fyllt 18? Hur snabbt kan vi i så fall gifta oss efter att jag blivit myndig?
Tack ska ni ha! en som undrar
Per Pilde
Prästen Per svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.01.2015
Hej, Vad kul att ni ska gifta er :)
vi ska kolla upp saken med en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej du som undrar...
Hindersprövningen ska vara gjord minst 8 dagar före vigseln och den kan inte göras förrän du fyllt 18 eftersom ett av de eventuella hindren är just åldern. Hindersprövningen är sen i kraft i 4 månader. Ifall en av er är från ett annat land kan hindersprövningen ta flera veckor. Ni kan göra den på vilket pastorskansli som helst eller på magistraten.
Du anger inte orsaken till att ni har så bråttom att gifta er och ni har säkert tänkt igenom det, men ändå skulle jag vilja uppmana er att fundera efter, kanske också diskutera med era föräldrar eller andra som känner er bra. Att gifta sig är ett stort steg och det är bra att tänka efter före...
Per Stenberg
Kyrkoherde
Karleby svenska församling