Vill bara att allt ska bli bra igen!
17.11.2016
Hej! Ni vet när man i början av ett förhållande är ny kär och allt är frid och fröjd och man gör nästan vad som helst för den personen? Fast sen när den känslan försvinner blir man osäker och vet inte riktigt vad man ska göra med sin flickvän/pojkvän? Det är så jag känner och det skrämmer mig för jag vill verkligen att mitt nuvarande förhållande ska hålla.
Jag och min kille har snart varit tillsammans i 4 månader och först va jag som sagt nykär eller nyförälskad och sen bråkade vi en hel del och sen va allt bra igen men nu börjar jag känna mig osäker,jag börjar bli irriterad på nästan allt han gör allt han säger osv. Han är jätte underbar och han älskar mig men varje gång jag ska säga att jag älskar honom känns det inte lika rätt som innan. Jag vet inte vad jag ska göra,är rädd för att såra honom och är rädd för vad det här kan leda till! Mina kompisar säger att det blir bättre tillslut och att just nu så lär vi oss att "stå ut" med varandra,vi har inte så mycket nytt att lära oss om varandra längre utan nu gäller de att bygga upp relationen men hur ska jag göra de om jag bara är irriterad hela tiden och osäker? Är så rädd,vill inte att det här ska leda till en masa tårar,snälla hjälp mig! Empisen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2016
Hej,
Det är nog precis som du skriver. I början av ett förhållande är man ofta så jättekär att man tycker att allting den andra gör är fantastiskt och man ser bara positivt på allting. Men vartefter förälskelsen lugnar ner sig lite så börjar man kanske se lite mer realistiskt på saker, och upptäcker att den andra personen också är en riktig människa, med både bra och mindre bra egenskaper.
Jag förstår att du kan känna dig rädd, då du plötsligt upptäcker att dina känslor har svalnat lite. Och då du riktigt börjar tänka på saken så blir du ännu räddare, för tänk om det betyder att det måste bli slut mellan er då du inte känner likadant som förr?!?! Men vet du vad? Du kan vara alldeles lugn. Det att stormförälskelsen går över är helt okej. Det skulle ju inte gå att fungera i ett samhälle där alla gick omkring och var konstant nyförälskade. Tänk så många bilolyckor som skulle inträffa för att man sitter och dagdrömmer, tänk hur många restauranggäster som skulle bli utan mat för att servitrisen står och fantiserar om sin pojkvän. Nej, det skulle helt enkelt innebära en katastrof för samhället om nyförälskelsen skulle vara ett normaltillstånd.
Det är helt okej att känslorna förändras. Det betyder inte att förhållandet blir sämre - det betyder bara att du har möjlighet att verkligen se din pojkvän som han är, inte som den person han ser ut att vara i ljuset av din förälskelse. Det är nu det avgörs om ert förhållande faktiskt är ett bra förhållande, eller om det var bara en förälskelse. Så om du vill att förhållandet skall hålla, så då får du bara försöka se på honom som ett helt paket, med både fina och mindre fina detaljer. Precis som du också har fina - och mindre fina sidor. (och precis som alla andra miljarder människor).
Om du tänker på dina bästa vänner, så vet du ju att de också har egenskaper som du blir irriterad på, men du älskar dem ändå, och det är ofta de små egenheterna som gör personerna till just den underbara helhet de är. Det är samma sak med din kille. Du kan irritera dig på vissa saker hos honom - men det är helheten som du trots allt älskar och vill vara med. Det är antagligen osannolikt att man skulle hitta en partner där man älskar allting, hela tiden. Vi är ju riktiga människor.
Så nu skall du pusta ut. Du behöver inte känna osäkerhet för det du känner är helt normalt. Sen kan jag förstås inte veta om han verkligen är rätt kille för dig, eller om han är irriterande i allmänhet - det måste du ju ta reda på själv. Men jag tror inte att du behöver ta någon stress över det utan fundera över saken i lugn och ro. Umgås och lär känna varandra på riktigt. Om förhållandet känns rätt och du tycker han är rätt för dig den absolut största delen av tiden så kanske du kan ha överseende med att han inte är "perfekt", men om du oftare tycker att han är en irriterande tönt med många negativa egenskaper så är det kanske bättre om du går vidare?
I mina öron låter det ändå mest som att du stressar upp dig i onödan. Tagga ner och njut av att han är en bra kompis som du tycker om att umgås med. Det är trots allt det som är det viktigaste om man vill ha en hållbar relation - inte att det pirrar till i magen verje gång du ser honom.
Kram
Tessi