Vill bara vara glad
08.12.2014
Hej, har kommit till en punkt i livet nu där jag känner,stopp, jag orkar inte mer, orkar inte fler dåliga besked. Orkar inte att jag ska få allt dåligt. Varför jag?
Jag har alltid varit tjejen som varit glad, som fått alla andra på bra humör.
Men ända sedan mitt ex gjorde slut med mig i Juni i år, min första kärlek som jag fortfarande älskar, så känner jag mig inte som mig själv längre..och känns inte som hon kommer komma tillbaks heller.
De har ju gått ett tag sen juni nu, så har träffat andra killar men alla dessa har dragit sig undan och slutat höra av sig till mig. Dom vill inte ha med mig att göra..och nu känns de som ingen vill de. Senast idag sa en kille jag trodde jag var på G med, att han inte vill träffa mig mer. Och de var droppen för mig, jag bröt ihop i skolan och gick hem. Kan jag inte vara tillräcklig för någon?
Mitt ex går även på min skola och att se han med hans nya tjej är inte nått som får mig att må bättre. Och höra att alla tjejer tycker han är de snyggaste killen på skolan får mig att vilja spy och gråta. Men jag vet att de är sant, han är snygg. Men han ignorerar mig som luft. Som att han aldrig älskat mig.
Vet inte vad jag gör för fel med killar, har alltid haft svårt att få killar att prata med mig. Och alla andra verkar ha de så lätt och tar för sig.
Min kusin hittade en ny kille efter en månad efter hon blivit dumpad, känner mig så hopplös.
Vill bara vara glad, och få tillbaks mig själv. Ingen förstår mig, och alla säger att jag "ska rycka upp mig" men det är inte så jävla lätt.
Kan tillägga att jag oxå är jätte onöjd med mitt utseende och kropp så mitt själv förtroende ligger i botten..jag är för smal.
Vill inte leva, vill dö, lever för de som älskar mig, för att jag inte vill se dem ledsna, men ska jag bara leva för de hela livet vet jag inte om jag orkar..
Kram Varför jag?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
12.12.2014
Hejsan, en av våra jätte härliga experter kommer att svara på din fråga, svaret kommer här under så fort vi får det.
Sänder massor med styrka till dig att orka vidare <3
Kram ungdomsinformatören Sanna
Hej på Dig!
Till att börja med vill jag säga att jag känner starkt med dig, vad tråkigt att du känner att du är i ett läge där du inte orkar mer och tappat glädjen. Positivt är att du skriver och vill förändra situationen, och det går alltid att göra något.
Det är precis som du säger inte "bara att rycka upp sig" om man mår dåligt, men tyvärr är det en vanlig välment kommentar som dessvärre gör mer skada än nytta. Det som är viktigt att komma ihåg är att det är okej att må dåligt, alla går vi igenom jobbiga perioder i livet - att vara snäll mot sig själv på vägen mot bättre mående är likaså oerhört viktigt.
Du skriver att du upplevt en jobbig tid sedan besvikelsen med ditt ex i juni, och att du påminns ständigt om honom eftersom ni går i samma skola. En tanke som kan hjälpa är att det är mera värt att vänta längre på en kille som uppskattar Dig som Du är istället för att snabbt hitta någon som inte är på samma våglängd - Hur låter det? Alla passar vi ihop med någon, fastän det kan ta sin lilla tid. Men i väntan på denna person kan vi ha som målsättning att trivas med oss själva, även om det är helt förståeligt att man helst inte skulle vilja vänta.
Det som jag kan utläsa av ditt brev är att du inte trivs med dig själv just nu, och därför skulle det vara väldigt behövligt att börja med få din självkänsla lyft. För Du duger. Du duger precis som du är, samma gäller fast du inte orkar vara glad och underhållande för tillfället. Vårt värde är lyckligtvis inte fast i varken hur vi ser ut eller vad vi presterar. Hur vi känner oss i oss själva och vad vi tänker om oss påverkar vårt mående och agerande. Är man nedstämd tenderar man se det negativa och blunda för de positiva grejer som finns, men i takt med att man bygger upp bilden av sig själv och tron på sig försvinner också den "gråa filten" som kan kännas ligga på allt. Ifall du vill läsa om hur man stärker självkänslan kan jag verkligen rekommendera boken "Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla" av samma författare.
En annan möjlig inkörsport till att finna glädje och livslust är att fundera på vad du gillar att göra, kanske du t.ex. tycker om att rita? Eller sjunga eller rida? Eller något helt annat. Om det känns svårt att komma på något på rak arm är ett bra sätt att skriva listor som du fyller i efterhand. Listor på saker du tycker om, vad du gillar att göra, vilka dina mål är osv, väcker inspiration och kan ge upphov till nya idéer. Satsa på att göra saker Du tycker är roliga. Tar det emot i början, ge det en andra chans, och via det kommer glädjekänslan att sprida sig. Sedan är det av en stor betydelse att ha en eller flera målsättningar. Det kunde till exempel vara att du vill vara med och sjunga i ett band eller liknande, och så jobbar du på din dröm. Ställ upp mindre delmål som inte är för svåra. Skriv också ner positiva saker om dig själv på lappar och tejpa dem förslagsvis på din spegel och i din plånbok, eller något annat ställe där du ser dem dagligen. Så småningom kommer du att märka att de verkligen stämmer.
Känner din familj till hur Du mår? Du skriver att ingen förstår, och det är faktiskt jobbigt när det är så. Om du tänker på de vuxna i din närhet, finns det någon du har förtroende för, som du kan anförtro dig åt? Har du varit i kontakt med kuratorn/skolpsykologen i din skola? Också hälsovårdaren kan säkert hjälpa med dina tankar om att vara för smal, om du känner för att prata om det. Förhoppningsvis skulle de kunna vara till ett bra stöd i frågan, då det ju som alltid är så viktigt att prata om det som känns tungt och be om hjälp istället för att lägga locket på. Ibland synkar personkemin inte med en psykolog/terapeut eftersom vi alla är olika människor och personligheter, men då ska man inte vara rädd att vända sig till någon annan. Du ska inte behöva känna dig ensam - Prata med dem du litar mest på i din närhet. Hjälp finns att få!
Jag hoppas innerligt att du känner att du fått något ut av detta svar, och hör av dig igen om något blev otydligt eller obesvarat. Önskar Dig kraft och tilltro för att det här löser sig och blir bättre!
Varma hälsningar från Annica Wahrman