Vill dansa (2)
17.06.2015
Hej! Jag har varit på en hemsida där man kan gå för att anmäla sig och då såg jag att man borde ha en partner om man ska lära sig. Jag har ju såklart ingen. Man kan söka efter partner men jag vill ha nån i min ålder eller nå liknande. Inte dom som är 30 år äldre. Kändes lite sådär.
Skrev till dom om man kunna komma dit nån lektion bara för att titta. Har inte fått nå svar.
Undrar om jag ska lära mig hemma. För jag VILL verkligen kunna. Känns jobbigt när jag inte har den här guld chansen.
Har försökt träna hemma men vet inte hur. Har ingen spegel i mitt rum att träna på. Förstår inte allt när dom förklarar på internet. Svårt att försöka lära sig själv utan partner också.
Skulle vela fråga en tjej men tror hon inte vill. Hon har sagt att hon har svårt att hålla tålamodet inne när det gäller att lära ut.
Vad tycket ni jag ska göra?

Nuorisotiedottaja Jenny svarar
22.06.2015
Hej!
Bra att du har tagit ett steg närmare din dröm om att få dansa, fast lite synd att ingen har svarat på din fråga om man bara kan först fara och titta -jag hoppas att de gör det snarast!! du kan försöka lära dig hemma, varför inte? det kräver kanske bara lite mera motivation och tålamod för ingen "instruktör" är på plats för att ge feedback, men motivation verkar du ju nog ha. Du kunde göra en bra plan åt dig för hur du ska öva, skriv på papper vilka dagar och hur länge samt vad du ska göra, så har du något att följa. Då ser du också efteråt vad du har gjort -du märker kanske också med tiden vad du kan och vad du borde öva på mera. Då kan du ändra på schemat. det är förstås svårare att försöka lära sig själv, men tror nog du har nytta av det.
Du säger att du skulle vilja fråga en tjej, men du är osäker på om hon inte vill. Det finns ändå en chans, så varför inte använda den och fråga -du har väl inget att förlora fast hon skulle säga nej -men mycket att vinna om hon säger ja eller vad tror du själv?
Du kan också kontakta följande ställen:
Musikinsitutet Legato ordnar danskurser. Genom att klicka här kommer du till Legatos hemsida.
Vasadansarnas hemsida finns här
Kontakta alltså gärna också sådana ställen som har danskurser som inte är i din hemkommun eftersom människor inom samma bransch kan känna någon som skulle behöva danspartner -man vet aldrig om man inte frågar och ser sig omkring lite. jag hoppas att du hittar på något så du får börja dansa på någotvis. Kan kanske också vara bra att dansa olika sorter danser för man lär ju sig av alla och träffar nya människor, varav någon kan vara en möjlig danspartner senare.
Med vänlig hälsning, ungdomsinformatören Jenny