vill göra slut men kan inte
21.10.2023
hej! jag och min flickvän har snart varit ihop i 4år och jag känner inte lika mycket för henne längre, och jag känner att jag inte får göra alla saker ja skulle vilja. jag blir också lätt sur på henne, för minsta lilla sak. när jag är själv känner jag mig lung och harmonisk men direkt vi är med varandra blir jag sur för minsta lilla sak. jag vågar inte göra slut osten
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
24.10.2023
Hej!
Det låter som att du befinner dig i en situation där du vet vad du borde göra men det känns svårt och skrämmande att ta det steget.
Det du skriver om i din text får mig att tänka att du nog är inne på rätt spår när du funderar på att göra slut. En partner ska gärna få vara en person som ger dig lugn och harmoni och inte gör dig lättretlig. Det behöver såklart inte vara hennes fel att du känner så här och jag kan inte heller se i din text att du skulle beskylla henne för ditt humör eller dina känslor utan det låter mera som att du just nu är i ett stadie i ditt liv där du behöver få vara självständig och ta dina egna beslut utan att behöva fundera på din flickvän. Du är inte en dålig person eller en dålig pojkvän för att du känner så här, det är helt naturligt. Men det är inte bra att du drar ut på ett förhållande som du inte längre vill vara i. Det låter i mina öron som att du redan “packat dina väskor” och är redo för att lämna men det enda som står i din väg är rädsla och oro. Det är också helt förståeligt men tyvärr måste du bara ta dig själv i kragen och göra det som du innerst inne vill göra.
Det är inte rättvist mot varken din flickvän eller dig själv att du stannar i det här förhållandet. Du förtjänar att leva ditt liv precis så som du vill och detsamma gäller din flickvän. Jag har svårt att tro att hon innerst inne vill vara tillsammans med en person som inte längre har samma känslor för henne och som hela tiden har ena foten utanför dörren och är beredd att gå. Det är heller inte rättvist mot henne att du blir sur för minsta lilla sak eftersom hon ju inte har gjort något fel. Du måste helt enkelt riva av plåstret och ta smärtan som följer därefter. Ju längre du drar ut på det desto mer smärtsamt kommer det att bli i längden.
Även om ett förhållande har varat i flera år betyder det inte att man måste stanna ihop resten av livet. Det betyder inte heller att man inte skulle uppskatta den tiden man haft tillsammans. Oftast handlar det om att man växer ifrån varandra och att man får en längtan efter nya erfarenheter och att få testa sina vingar. Det är helt okej och det är också helt naturligt.
Det är absolut inget konstigt med att tveka innan man avslutar ett förhållande, speciellt ett förhållande som har varat så länge. Du bryr dig säkert om din flickvän och ni kanske redan har skapat ett gemensamt liv med gemensamma rutiner vilket kan göra att det känns extra tungt att avsluta förhållandet. Vänner och familj kan tyvärr också få en att tveka när man börjar fundera på att göra slut. Om man har gemensamma vänner kan man oroa sig för att det t.ex. ska uppstå problem när man ska umgås och det kan också vara tungt att göra slut ifall man t.ex. har fått en bra relation till sin partners familj. Man ska dock inte låta dessa saker stå i vägen. En relation kan inte endast vila på rädslan för att förlora en gemenskap (t.ex. Vänner och familj). Man ska vara i ett förhållande för att man verkligen vill det och för att man älskar sin partner och vill spendera sin tid med hen.
Jag föreslår att du i första hand pratar med din flickvän och förklarar hur du känner. Försök vara så ärlig som möjligt. Du kan fråga henne vad hon känner kring er relation och hur den ser ut för tillfället och ifall hon tycker att er nuvarande situation är hållbar i längden. Du kan sedan förklara ur din synpunkt varför du tycker att den inte är det. Du får vara beredd på att hon kan bli både sårad och arg. Det har hon all rätt att bli och det är tyvärr bara något du måste ta.
Jag förstår att det här är jättetungt. Det sista man vill göra är ju att såra en människa som man bryr sig om och man vill inte känna sig som en dålig person. Men tyvärr är det så att om du med säkerhet vet att du vill göra slut men inte gör det bara på grund av rädsla kommer det att orsaka er båda mer lidande i längden. Relationer kommer och går och även bra relationer kan ta slut. Det är helt naturligt och något som dom allra flesta kommer att uppleva någon gång i sitt liv. Man är inte en dålig människa bara för att man avslutar ett förhållande utan man kan också se det som att man är den som tar ansvar och ser till att båda får chansen att leva det liv som dom vill och förtjänar.
Om du är säker på dina känslor och vet vad du vill göra så måste du helt enkelt bara göra det trots att det är smärtsamt.
Kram och lycka till!
Rosanna