vill ha hem honom
27.12.2013
Hej det är så att nu har jag chattat med en pojke i cirka 2 veckor och jag börjar få känslor för honom tror jag . Han är lika gammal som mej men ibland kan han faktiskt vara lite barnslig. Men han är jätte snäll men som jag tycker är han inte lika "mogen" som mig. Min kompis har varit på fest till honom en gång och varit på samma fest hon säger att han är snäll men att han kan vara lite "rättfram" ibland och säger lite vadsomhelst. Jag vet nu inte om jag tycker om honom eller om jag bara vill ha en pojkvän så gärna. Han är jätte snygg!! Hur ska jag kunna veta om jag verkligen har känslor för honom? Jag vet inte själv! Ibland kan jag bli lite "avtänd" när han säger vissa saker som jag tycker är omogna. Och så är det en till sak. Jag skulle nu vilja åka till/ta hem denhär killen men jag vet inte vad jag skulle säga till mamma och pappa, jag har aldrig förr haft någon pojke till mig bara flickkompisar men jag skulle vilja ta hem honom. Men jag är rädd att mamma ska säga att jag inte får eller att det blir jätte pinsamt. Hur ska jag säga det på bästa vis? Jag har tänkt på det här jätte länge men jag har aldrig vågat och killen vill nu att vi ska börja träffas. Och på samma gång vet jag inte om jag vill träffa honom för jag är rädd att han ska vilja hångla och det känner jag mig inte redo med just honom ännu. För om vi gör det så kommer han tro att vi är tillsammans och jag vet inte vad jag vill ännu. Och tänk så träffas man och så blir det en jätte pinsam tystnad och ingen säger något. Man bara sitter typ och tittar på varandra. Usch vad det skulle vara pinsamt. Usch jag vet verkligen inte vad jag ska göra nuu!! SNälla hjälp mig . puss :))

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2013
Hejsan, jag kan både förstå dig och samtidigt inte alls när jag läser din fråga :) Det är ju jätte svårt att veta vad man egentligen vill med någon. Ofta är det dessutom så att man "svalnar" på nåt sätt när man fått napp, alltså det är mera spännande och intressant så länge man inte vet om den andra delar ens känslor. Sen när det blir klart att han/hon också gillar en så blir man plötsligt osäker och vet inte vad man vill....Det är så störande men så normalt. Jag tycker inte att du ska ta det här på jätte stort allvar nu, alltså gör det inte till ett problem. Jag menar, låt saker å ting hända om de händer. Men du ska ju inte gå med på något som du inte känner att du är mogen för. Om han vill hångla och du inte kännder för det så måste han respektera det. Om han börjar gnälla eller blir elak så gå därifrån, då är han inte värd dig!!! Eftersom det är sådär i början tycker jag att ni kanske kunde börja med att gå på bio eller nåt, eller kanske om det är möjligt träffas på nån fest eller liknande. Sådär i början när man inte riktigt vet vart man är på väg, eller om man alls är på väg mot samma håll ens, så kan det lätt bli just sådär pinsamt och tyst som du funderar. Då är det bättre att inte vara hemma hos någon. Om man går på bio, då har man ju filmen och sen kan man prata om filmen, man har lättare att hitta saker att prata om. Eller gå på pizza. Jag skulle inte rekommendera att du genast tar hem honom. Men om det känns rätt och bra efter att ni tex varit på bio, DÅ kan det vara helt ok att han kommer med hem till dig. Du behöver inte säga något destomera tycker jag till din mamma än att det här är X och han kom nu hit en stund. Hon frågar säkert mera sen, men det kan ni ju ta då killen gått hem. Om det blir svårt med bio så kan du ju bjuda hem honom på filmkväll, men det är genast lite mera känsligt. Kan lätt bli lite hånglas mm i soffan...
Sen att han kan vara lite barnslig och direkt på ibland kan ju också bero på att han är nervös och inte riktigt vet hur han ska vara och bete sig. Det är ju egentligen helt logiskt. Jag hoppas det ordnar sig för er, och det kommer det att göra men kom ihåg att du inte behöver gå med på något du inte själv vill, (jag vet ju att det finns killar som inte förstår ett nej).
Njut av livet och kärleken vem än föremålet må vara!
Kram från ungdomsinformatören Sanna