vill inte bli sårad
06.06.2016
Hej! har nu snart varit singel i 4 mån... Nå till saken. Jag har haft ett onenightstand under tiden jag nu varit singel som jag verkligen ångrar. Men har nu i två veckors tid träffat en kille som jag verkligen fastnat för, jag kallar honom för "x"... Vi har sovit kanske 3 gånger tillsammans o den senaste gången ville X ha samlag med mig. jag ville också men X hann bara börja gå o hämta en kondom o sen frågade jag om det faktiskt är en bra idee. så Det slutade med att de inte blev ett samlag, o han frågade inte så mycket om varför jag inte ville ha det och skulle han fråga vet jag inte vad jag ska svara... vi fortsatte mysa så han kanske inte tog det så hårt. Sanningen är den att jag gillar inte onenightstands och vill inte ha sex förrän jag är i ett förhållande igen. jag blir lätt sårad och tar man det exemplet att jag hade onenightstand med en annan kille för en tid sen som jag ångrar, dessutom var jag då också rädd att den personen skulle dissa mig och det gjorde han också sedan. Men jag vet inte vad jag ska säga till X som jag nu träffat i två veckors tid så att han förstår. För jag är verkligen förälskad i honom, förhoppningsvis har han samma känslor tillbaka. Vi har bara träffats i två veckor och jag skulle dessutom jätte gärna vilja ha ett förhållande med honom, vet inte heller hur jag ska fråga eller säga det.
Dessutom för kanske 2 år sedan hade jag också ett onenightstand, och även då blev jag dissad. därför skulle jag helst vilja att personen vill vara tillsammans med mig före vi har det första samlaget. Vad tycker ni? sex före förhållande eller inte? jag vet ju att vissa har haft sex före och sedan fortfarande är tillsammans. men jag vet inte om jag vågar chansa o hoppas på att han efteråt vill vara med mig. Jag är så hemskt rädd för att bli sårad. hjälp! bruden

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.06.2016
Hej bruden!
Det här med ONS (one night stands) är knepigare än många helst skulle tro... Vi kanske har kommit en bit från den uppfattning som rådde om engångsligg när jag var ung på stenåldern - att det inte riktigt var okej, men lite spännande ändå - till att vara vardagsmat i en del kretsar (tex om man kikar på Jodel ;) ). Samma med KK. Men bara för att det blir allt mer okej och folk känner allt bättre till "reglerna", betyder det ju inte att känslorna inte skulle kunna komma och blanda sig i.
Sex kan fortfarande betyda väldigt mycket, vara något väldigt intimt och privat och innebära en känslomässig investering. Även för sådana som kan ha ons/kk utan desto mera känslor, kan sex i kärleksrelationer vara något helt annat än i tillfälliga relationer. Två skilda världar i många fall. Det finns till och med vissa andliga inriktningar som påstår att alla man har sex med så delar man en bit av sin själ med, att så betydelsefull är intimiteten.
Det är nog inte "så där bara" alla gånger att verkligen skilja mellan sex och känslor, de har liksom en biologiskt inbyggd förmåga att vilja blanda sig. Artens fortlevnad behöver ju känslomässiga kopplingar också, det funkar inte om folk bara vill "så sin vildhavre", för vem ska då sörja för eventuell avkomma (minns att Moder Natur inte förstår sig på preventivmedel). Så både hjärnans kemi, hormoner och till och med menscykeln kan influera så att man får känslor även när man bestämt sig för att inte få det. Tex så frigör sex oxytocin i kroppen, vilket är det hormon som bidrar till att bla bebisar och nyblivna mammor bondar. Okej, känslor kan alltid kontrolleras, eller man kan i alla fall alltid bestämma vad man gör åt dem, men faktum kvarstår att sex sällan blir "bara sex". Det handlar ju även om att kontakten mellan två människor sällan kan vara helt känslolös och att det sexuella inslaget för alltid psykologiskt kommer att påverka. Både inlärt och "grund"psykologiskt. Man kan ju heller tex inte sitta bredvid så att axlarna snuddar en person som man avskyr, medan man kanske gärna gör det med en riktigt god vän - intimitet betyder något både socialt och känslomässigt, alltså. Att ha sex med någon det inte känns bra med, som sårar, utnyttjar eller misshandlar en eller liknande, kan därför dessvärre lämna en del obehagskänslor, rädslor eller till och med trauman.
Visst är det individuellt hur vi förhåller oss till sex, om det definitivt hör ihop med kärlek eller om det är mera som ett pass på gymmet (en kroppslig lust att tillfredsställa), eller något där mittemellan. Det som vi innerst inne tycker, det borde vi dock nog alltid respektera. Vi har alla vissa grundläggande värderingar och egenskaper som vi mår mer eller mindre dåligt om vi går emot. Vissa saker kan man öva bort, som blyghet, men personligen tvivlar jag på att man kan - eller borde - öva bort sina känslor helt i sexuella relationer. Kanske sex borde få vara något känsloladdat - och alla som varit kära och haft sex med den de älskar vet ju defintivit vilken skillnaden är. Visst, vänskap kan funka, även en redig attraktion, men båda de har också en tendens att balansera på randen till kärlekskänslor när sex kommer in i bilden.
Du har "blivit bränd" tidigare av ons-erfarenheter som dissat dig, som inte brydde sig om den person du är utan var ute efter sex. De kanske spelade enligt andra regler än du gjorde, det spelar ingen roll, för du upplevde det att de stack efteråt som ett dissande. Det tolkar jag som att det på något plan handlade om tillit också, att du upplever ett svek av de killarna. Det krävs en del tillit för att kunna ha sex med någon, både för den emotionella aspekten, men också för den fysiska. Det är ett utsatt läge man befinner sig i rent fysiskt under sex, där både ställningar, nakenhet, möjligheten till orgasm och tjejens oftast mindre fysiska styrka och storlek spelar roll. För dig betyder kanske tilliten mera nu, du behöver (förutom ovan nämnda allmänna orsaker) ett löfte av något slag som garanterar att du inte blir dissad igen.
Och det är fullkomligt okej, visst i världen kan du säga att du inte vill ha sex om det inte är i en uttalad relation. Att bli ihop betyder ju i praktiken att man lovar varandra att bry sig om varandra och ta hand om varandra och inte fara med någon annan eller bara försvinna. Du är i din fulla rätt att bestämma över ditt eget sexliv och premisserna för det. Känns det bäst för dig att vänta tills ni är ihop, så är det precis just det du ska göra. Inte gå emot dina egna känslor och värderingar och tidigare erfarenheter. Inte bry dig om andras åsikter eller vanligheter eller ens vad han skulle "behöva". Han kan nog vänta om det är DIG han bryr sig om - och om det är det du vill att han ska göra, så är det ingen vits med att ha sex före bara för att på något vis öka chanserna att få behålla honom. Vill han ha sex utan band, utan att bli ihop, så vill ni ju olika saker.
Hoppas det här var till hjälp, skriv in mera bara om du har fler funderingar <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott