Vill inte bo här
16.05.2018
Hej! Jag och min kille har varit tillsammans i tre år och flyttade ihop för ett halvår sen ungefär. Vi bor en timme ifrån min hemstad där alla mina vänner, familj och jobb är, pendlar varje dag med antingen bil eller tåg. Till en början tänkte jag att det är lungt och inte så farligt, har verkligen ledsnat på att alltid köra två timmar bil varenda dag. Men det största problemet är egentligen att jag inte riktigt vet om jag trivs. Jag älskar min kille väldigt mycket och vill absolut inte göra slut, men jag trivs inte i lägenheten och stället vi bor på lika mycket, han dessvärre kommer därifrån och har alla sina vänner, familj och jobb där. En anledning till att vi köpte där var just att det var billigare än där jag bodde. Sover ibland hos mina föräldrar pga att jag inte orkar pendla varje dag, och märker då hur mycket jag saknar att bo här. Orkar inte längre vakna upp i vår lilla lägenhet och vara där mycket ensam då jag inte orkar åka in en timme till stan varje dag. Vet inte vad jag ska göra, vill vara sambo med honom, men jag vill inte vara det där vi bor nu. Tar jag dock upp det med honom har jag ingen aning om hur han kommer ta det..ganska säker på att han vill bo där i två år till minst.
Kram en väldigt förvirrad skäl. K

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.05.2018
Hej!
Jag förstår att det känns tungt eftersom du inte trivs där ni bor nu. Det är få människor som gillar att pendla. Och visst vill man ha vänner och familj nära sig.
Jag tycker definitivt att du ska prata med honom, säga att du inte trivs och att pendla känns tungt. Om han vet om de, så borde han vara villig att hitta en lösning tillsammans med dig. De kanske skulle vara en idé att diskutera om ni kunde flytta lite närmre där du jobbar, och har familj och vänner. Så att ni båda skulle ha ungefär samma pendel väg till jobbet. Då skulle du vara en halvtimme närmre, vilket säkert skulle underlätta mycket för dig.
Det är viktigt i ett förhållande att man lär sig att kompromissa. Du ska absolut inte gömma dina känslor i detta fall. Det är viktigt att du mår bra och att du trivs där du bor.
Prata med honom, berätta vad du känner och fråga hur han tänker kring de du berättar.
Hoppas de löser sig!
Kram, Ida