vill leva mitt eget liv
08.12.2014
hej!
De är såhär att jag har haft en pojkvän i 1 år lite över, men nu har jag tröttnat på hela saken att vara i ett förhållande, men jag älskar värkligen denhär killen och vill vara "bästa kompis" med honom. HAn älskar mig också jag tro att han tycker mer om mig än vad jag tycker om honom.
Och sen har jag en annan kille jag inte kan släppa ur min tanke.
Om jag gör slut med min pojkvän kommer jag bli väldigt ensam och det kommer ta länge innan jag kommer att börja må bra igen.
Snälla nån kan ni hjälpa mig, jag kan inte komma på hur jag skall göra.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
15.12.2014
Hejsan, vi väntar på svar från en av våra nya jätte gulliga experter.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan där!
Det är ingen lätt situation då känslorna dras åt olika håll och man grubblar å ena sidan, å andra sidan. Men vad klokt och fint att du funderar och vill komma fram till rätt beslut! Du skriver att du har en pojkvän som du verkligen älskar speciellt som vän, tillika som det finns en annan kille som fångar ditt intresse. Kärleken kan allt vara krånglig ibland och det kan ta tid att komma fram till vad man egentligen vill. Det låter ändå som att du skulle vilja vara fri från ditt nuvarande förhållande, samtidigt som du inte vill vara ensam eller gå igenom det jobbiga en slutprocess innebär.
Jag får också uppfattningen att Du känner att du inte vill binda dig, och du har din fulla rätt att välja som du själv tycker och känner. Du är ung och har all tid på dig att känna efter och bestämma dig för att fortsätta sällskapa först senare om du så vill.
Några frågor man kan ställa sig när man funderar på hur man ska göra i ett förhållande är: Kan jag tänka mig att vara tillsammans med min partner om fem och tio år? Vilka är de viktigaste egenskaper jag söker i en kille, och har min kille dem? Hur mår jag tillsammans med honom och tycker jag om mig själv i hans sällskap? Hur mycket vill jag förändra min situation på en skala mellan 4 och 10?
Om svaret är ja på dessa frågor och förändringsviljan är mindre än 7 kan det vara bra att vänta lite med att ta beslut, t.ex. lägga en tidsgräns på tre veckor och sedan utvärdera på nytt, hur känner jag nu? Har läget inte bättrats är en förändring kanske precis det som behövs.
Du har en annan kille i tankarna och av det tolkar jag att du är redo att ta steget mot att vara singel, och se dig omkring och kolla in den andra killen. Är man på det klara med det man vill och känner är det jätteviktigt att vara schysst mot sig själv, och inte leva i en fasad som man inte trivs med. Och så är det ju det där med att vara äkta mot sin partner som är så viktigt och dessutom reko mot den andra. Om det känns som att kärleken är på vänskaplig nivå från det ena hållet och situationen inte förändras, så är det mest rejäla att sätta sig ner och prata med din kille om hur du känner och på vilka sätt du uppskattar honom. Kanske ni kommer fram till att ni kan vara goda vänner istället för ett par? Eller måhända en liten paus kunde vara lösningen ifall ni båda känner er bekväma med det? Ifall alternativet att gå vidare blir det du väljer kommer du absolut att klara dig igenom det fastän det är tungt i början. Ta stöd av dina nära och kära och prata, prata och prata - Det är ofta till ett enormt stöd i förändringar. Ytterligare något som är tänkvärt är uttrycket att det är bättre att vara ensam och således ledig för nya möjligheter än att att vara i ett förhållande som inte ger det man söker. Nu vet jag inte hur det förhåller sig i ditt fall, men jag hoppas att dessa tankar kan vara till hjälp för Dig!
Om det fortfarande känns tveksamt att ta beslut kan du pröva en liten tankelek, där du föreställer dig att du gör de olika alternativen med olika utgång, och känner efter vilket som får dig att må bäst i långa loppet. Det slutgiltiga valet och beslutet är bäst om det kommer från Dig själv, Du är den som vet och kan i Ditt liv :) Oberoende hur Du väljer kommer Du att greja det.
Ett stort lycka till, och ta hand om dig!
Vänliga hälsningar från Annica Wahrman