vill men kan inte göra slut
16.06.2015
Hejsan. Nu är det så att i fredags var jag på fest och där var också mitt ex och han verkade vara riktigt kåt på mig. Till och med mina vänner tyckte det. Och ja jag var lite kåt på honom också men jag har en pojkvän redan och det känns som att jag var otrogen mot honom. Jag och min kille har inte direkt ett perfekt förhållande tycker jag för han tvingar mig till saker jag inte vill som t.ex. tvingar mig till sex när jag inte är på humör. Och jag vet faktist inte om jag älskar honom längre. Har tänkt på detta väldigt länge men jag kan inte göra slut för jag vill inte såra honom jag är hellre tillsammans med honom än att han ska bli sårad. Jag mår hellre dåligt än att såra någon annan. Jag vet hur ont det gör att få sitt hjärta krossat i tusen bitar. Har sakt åt honom flera gånger att jag inte tycker om när han tvingar mig till saker och jag har försökt flera gånger att göra slut med honom men det slutar med att han typ börjar gråta och jag ballar ur och säger att jag inte menade det. Jag vill kunna kyssas med vem jag vill och kunna flirta med vem som helst till och med med mitt ex om jag så känner för det. Jag tycker inte att jag ännu är så gammal för att behöva tänka på hus, familj, make m.m. kan jag inte få honom att göra slut med mig på något vis? Vill inte vara otrogen och ha det på mitt samvete för att få honom att göra slut med mig.. boven

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.06.2015
Hej boven!
Det du berättar är nog ganska allvarligt -att din pojkvän tvingar dig till sex då du inte är på det humöret. Sånt ska inte få hända, inte ens när det är frågan om ens partner!! Om du känner att du inte är säker på ert förhållande mera, kan du till exempel föreslå paus, så du får tänka på saker i lugn och ro. Det att han börjar gråta då du säger att du inte vill fortsätta är nog slutligen inte en så jättebra orsak att vara ihop...men du skall nu väga de positiva och de negativa för att komma till en sådan slutsats som du mår bäst av själv - i längden alltså.
Som du själv också vet, så är det kanske inte en så bra idé att vara otrogen så han skulle göra slut med dig. Det skulle säkert såra honom mera än om du skulle göra slut då ingen annan människa är iblandad. Dessutom skulle han kanske ändå inte göra slut, utan kan t.o.m. börja behandla dig dåligare. Det här är ju bara gissningar som baserar sig på det du skriver, men sammanfattat så tycker jag nog att du ska utgå ifrån dig själv och din välmående. Du är en fin människa som tänker på andras känslor, men ibland måste man lägga sig själv på första plats för det är egentligen då när du är glad och lycklig, som också andra runt omkring är det så det är inte så själviskt att tänka på sig själv som man ibland kunde tro -och i detta fall inte alls!
Du är värdefull och ska bli behandlad enligt det!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny